Eftermiddag på Jordö.

Igår tog jag med mig lillasyster och åkte ut till vår faster på Jordö. Här odlar hon med viss hjälp av make och son och förser både sin egen familj, grannar, släkt och vänner med ekologiska grödor. Har man extra tur, som vi hade igår, får man ta del av dessa grödor omsatta i praktiken. Jag vet inte om det är 40+ år som hemkunskapslärare eller mer ett genuint odlings- och matintresse som lett till all god mat som så många människor fått njuta av under åren.

Den djupröda välkomstdrickan var inte bara vacker, utan också fantastiskt god. Smålandslingon med en gnutta citronsyra, sas det. Hur som helst var det fantastiskt gott och jag njöt i små klunkar. Lite strävt, lite syrligt, lite sött. Mjukt, som om vanilj var tillsatt (men det var det inte) och så en känsla av bittermandel (som inte heller satt sin fot i närheten av den här drickan). Det här gav mersmak!

”Va, är du fotojournalist? Ska du fota allt?” Nä, jag är inte fotojournalist, då hade jag torkat av dropparna på kanten och stylat lite mer. Det här fotot tog jag för att komma ihåg det fina mönster som gjordes i grädden med hjälp av en potatissticka. Gräddförpackningen hade fått spunk och gick inte riktigt att hälla ur, men tipset är att försiktigt hälla grädde på tre ställen i nyponsoppan och sedan göra ett fint mönster med tandpetare eller provsticka. Malin lärde mig för många år sedan att man äter inte bara med munnen, utan också med ögonen!

Vid genomgången av trädgården och trädgårdslandet fick vi tips på både det ena och det andra. Här bakom ligger den skyddade delen av trädgården och bakom/nedanför faster dignade tomatplantorna av riklig skörd. Nästa år vet jag vad vi ska göra. Vi skippar murarhinkarna och sätter tomaterna på det vanliga stället, men i jorden! Sent på säsongen fick vi ett gäng ”skräpplantor” av vänner som hade över. Jag hade inga hinkar över till några av dem, utan satte ut dem direkt i landet. De plantorna har vattnats bara en handfull gånger och trots torkan har de gett en bättre skörd än de hinkplanterade! Det säger kanske något.

Mums. Frilandsodlade vindruvor, Schyler. Jag fick med mig en planta i present. Den ska sättas i trädgårdslandet och ska få klättra på insidan av djurnätet. Det blir fint det!

I landet närmare vattnet har en massa potatis, morötter, lök, bönor och blomster av alla de slag vuxit. Här står den fina luktärtsställningen av pil, betydligt bättre dimensionerad än de stackars växtställningar jag erbjöd mina luktisar. Jag älskar inspirationsturer som den här, där man får lära sig och inspireras.

Presenterna stannade inte bara vid vindruvsplantan. Jag fick också en krukväxt, Malins änglavingar, och det här favoritmönstret!!! Denna bonad hängde i farmors föräldrahem. Malin ritade av den och sedan sydde både farmor och hon varsitt exemplar. Nu ska jag sy en, sanna mina ord. Det var länge sedan jag sydde stjälkstygn, men det är i alla fall en typ av mönster som passar mig. (Igår höll jag förresten i äppelduken. Rent mentalt är jag igång, hahaha!)

Jag känner mig rikt välsignad. Tidevarv komma, tidevarv försvinna, släkter följa släkters gång… Ibland är det så påtagligt. Malin påminde också om vikten av att vi låter minnet av de som gått före leva vidare. ”Jag kommer ihåg att hon gick på vägen till dasset” känns inte som någon spännande levnadsbeskrivning.

Nästa present som anlänt kom från min farbror Sven-Erik. Han delar mitt stora intresse för släktforskning och skickade boken ”Press och pennfäktare i Svensk-Amerika”, en bok som handlar om de även tusen svenskspråkiga tidningar och tidskrifter som gavs ut under mindre än hundra år. Det ska bli spännande att läsa om detta fenomen! Jag frågade för ett tag sedan Sven-Erik om information om farfars elva syskon eftersom jag vet så lite om dem. I paketet fanns information om syskonen, ett arvsskifte, sjukjournaler, anteckningar om barn (fars kusiner) och lite annat smått och gott, så nu ska jag förkovra mig! Vilken skatt!

Continue Reading

28 september.

Nu somnar naturen och lägger sig till ro
Från lövet på grenen till djuret i sitt bo
September har bjudit på brittsommarfest
Nu kommer den tid som jag gillar allra bäst
De andra, de stönar och klagar: Dåligt väder!
Jag rotar fram min kofta och andra sköna kläder
Sen tänder jag brasan och läser en bok
Jo, jag älskar hösten, jag är väl en tok

Continue Reading

Helgtankar och teknikstrul

Blixtar och dunder, trött på tekniken! Nu har vi haft en riktigt härlig helg med magiskt brittsommarväder. Mitt i allt detta har jag bråkat med hemsidan till min kommande verksamhet och lite annat smått och gott. Jag har haft en bot som har försökt göra intrång på min blogg här tusentals gånger de senaste veckorna, så jag har fått byta lösenord både här och där. Jag är oändligt tacksam för att vi har teknik som är så pass lätt att förstå sig på att till och med jag kan hantera det mesta, men ibland blir jag rädd då jag tänker på hur utelämnade vi alla är till detta ogreppbart stora.

Hur som helst. I lördags var det dags att plocka ihop sommaren. Vi brukar samla ihop så många som möjligt i storfamiljen två gånger om året för riktiga arbetsdagar. När vårsolen börjar göra sig påmind ska trädgårdsmöbler och studsmatta fram och det andra brukar komma på plats vartefter. Höstsamlingen är lite mer ”definitiv”. Tack och hej, liksom. Väderleksrapporten bjöd på snorväder hela helgen, men det visade sig att SMHI hade ungefär lika rätt som vanligt. Vi kunde med andra ord gotta oss i att visa både Malmö- och Nynäshamnsläktingarna att Sturkö är bäst på att leverera. De fick också testa nybakad stenugnspizza. Tretton högkvalitativa pizzor med hemgjord tomatsås och deg samt mellanlagrad prästost, vinmarinerad kassler, färska champinjoner och färsk basilika för 250 kr tack vare ICA:s specialerbjudanden. (Jag räknade till 210 kr första gången, men hade glömt en av kasslerbitarna.) Det var kanske den här omgången som investeringen gick jämt upp?! Det kostar några tusenlappar att bygga en pizzaugn och mååånga timmars arbetskraft. För oss som har stått och sett på har det dock varit väl investerade pengar och timmar!

I morse passade vår familj på att bjuda över de som hade sovit i Bredavik på brunch. De fick passa på att äta sig mätta på kalljästa frallor, fattiga riddare och lite annat smått och framförallt gott, för att sedan besöka mammas grav och inspektera brorsans framgångar på nya bygget. Vissa av oss passade också på att njuta av de ljumma vindarna från Baltikum genom att ta en promenad i Sturköskogen. Ljuvligt, helt enkelt.

Dagarna kommer och går i en strid ström. Om en vecka är det dags att fira min 50-årsdag. FEMTIO. Far har inte ringt från Eriks potatisåker för att gratulera först av alla för att inte glömma ”femte okatober”. Han finns ju inte i livet längre. Eriks potatisåker finns inte kvar den heller, förresten. Det var något med EU och allt det där. Födelsedagen kommer ändå och ska firas lite lagom festligt. Ännu kan inte EU göra något åt det, åtminstone inte vad jag vet!

Continue Reading

Skörd.

Igår var det dags att dra upp de sista morötterna och rödbetorna. Morötterna ligger i kylen. De är små och i vissa fall angripna och hamnade helt klart fel då de såddes i våras. Rödbetorna blev däremot fina. Jag har skurit av blasten och lagt dem tillsammans i en kartong i jordkällaren. De ska inte vara lika känsliga för värme, så förhoppningsvis kan vi äta alla själva och slippa se dem förfaras i förvaringen.

Det är helt klart höst nu och soltimmarna är få. Dessutom ska det bli regn hela den kommande veckan, så det är därför jag försökt få in det som är klart att skörda. Paprikorna växte ute i kruka och har tyvärr inte visat färg, så det får bli grön paprika i år. Det blev ett helt gäng i alla fall! Auberginerna i växthuset kom igång med blomningen lite för sent, eller växthuset kom hem till oss för sent rättare sagt, så de börjar inte bli färdiga förrän nu. De är små och varierar i färg. Så härliga! Dessvärre är det snart sagt omöjligt att veta om en aubergine är mogen, så härom dagen blev middagen en blandning av halleluja och urk. Det bästa är att halvera, skära köttet i rutor, hälla på olivolja och salta och peppra. 175° och 45 minuter ger ett härligt, gosigt resultat som är gott till allt möjligt. Den omogna (och hittills största) frukten var för besk för att äta. Vi får helt enkelt låta bli att stoppa i aubergine i någon mat, utan bara laga till för sig själv så här.

Jag ska försöka hitta chiliröran jag gjorde förra året. Den blev riktigt smarrig! Förvånande ändå att skörden blev så klen, men mest skyller jag på mördarsniglarna som hade hittat till oss i år. Nu när rådjuren är utestängda måste naturen ändå hävda sin rätt, eller hur? Vi fortsätter kämpa med och mot naturen. Jag tycker ändå att det är värt det!

Continue Reading

Tillbaka till ljuset.

Det har varit tyst här. Inte för att jag bestämde mig för att sluta blogga, utan för att jag råkade på någon elak basillusk. Knappast COVID-19, men när man spyr för åttonde gången och kroppen liksom vänder sig ut- och in är det inte längre roligt att vara med. Nu är jag i alla fall på banan igen och jag hoppas att resten av hushållet med hjälp av sin isolering kan hålla sig friska.

Sådär glada var jag och dottern strax innan sjukeländet bröt ut. Märkligt ändå att det kan pågå ett krig inuti kroppen utan att man har en aning! Vi hade en härlig dag i det gamla Danmarks utkanter. Vi började med att åka upp till vårt favorithak mitt ute i ingenstans. Maten på Blomlöfs rökeri var lika delikat som vanligt.

Jag missade att ceasarsalladen hade brödkrutonger, men det erbjuds glutenfritt alternativ! Blomlöfs är kända för sina fiskar och skaldjur, så just den här salladen kan man få med antingen lax eller räkor. Räkversionen såg ut som en dröm för räkälskaren. Blomlöfs fish and chips är en smarrig anrättning som dottern alltid väljer. Någon hade skrivit en recension om att Blomlöfs version bjuder på storpackssås och förfriterade fiskpanetter. Det må så vara, det är gott ändå. Tydligen ska man åka till Bergkvara hamn om man är riktig finsmakare.

Efter en roadtrip från Kristianopel till Torhamn (Sveriges sydöstligaste hörn om man inte räknar Skåne) kunde vi konstatera att det är oändligt vackert på den vägsträckan. Under sommartid kan det kännas trångt och bökigt på den smala och slingrande gamla vägen, men i lördags var det fantastiskt. Solen silade ner genom bladverken och vi körde förbi flera små mysiga gårdsbutiker. Jag hade glömt bort dem, annars hade jag kanske sett till att ta med en kylväska och stannat till vid något ställe. När vi var ute på Torhamns udde var vi nästan hemma, fågelvägen åtminstone. Jag älskar frihetskänslan där ute! Det är roligt att se alla fågelskådare som går och kånkar på sina kameror med enorma objektiv och kikare. Vi kikade uppåt för att försöka se vad det var som var så spännande, men vi såg mest svanar och fiskmåsar.

Fåren håller det så fint! Tänk, vilka makalösa gräsklippare de är. Det hade kanske inte varit så dumt med några sådana här hemma ändå? De verkar bara rymma stup i kvarten, åtminstone de som bor här i vårt grannskap.

Sedan var det det där med hösten igen. Den har inte riktigt slagit till rent färgmässigt än, men luften är klar, rönnbären dignar på träden och nu är det dags att plocka fram vintertäcket om man vill fortsätta sova med öppet fönster. Maken påminde mig om att det ska regna varje dag med början på fredag. Det är väl regnet jag bad om för några månader sedan, tänker jag. en det är okej. Vi behöver vattnet! Välkommen, regn, säger jag därför. Men regna inte på lördag, för då ska vi röja upp i Bredavik…

Continue Reading

Om sådant som inte blev.

Igår skickade en vän från Utah ett klipp från Salt Lake Citys nya flygplats. Det är inte utan att det stack till lite. I dagarna skulle maken och jag ha flugit till Seattle för att sedan bila ner längs Oregons kust och avsluta turen i Salt Lake City för att fira min 50-årsdag och sedan flyga därifrån. Så var planen i alla fall precis i början av året. Sedan kom coronaviruset. Och bränderna i Oregon.

För några dagar sedan skickade min syster bilden på Carina Bergs nya neonskylt. Jag brukar säga ”det är som det är och det blir som det blir” när saker och ting skiter sig, men det här är ju ännu mer träffsäkert! Det är det jag försöker ta till mig när jag nu sitter här och känner mig lite besviken. Jaja, men nu blev det så.

Ps: Jag fick ett mejl från VisitBritain med ”dröm och planera för när coronaviruset inte längre regerar”, typ. Den här länken till brittiska hotell fick mig att dregla lite. Dessutom fick jag tillbaka mitt irländska arv när Ancestry uppdaterade sina DNA-profiler. Jag VET att jag har ett särskilt band till Irland, men vem det kom ifrån och när har jag ingen aning om.

Continue Reading

Grattis på Internationella dagen för bevarande av ozonskiktet.

Ibland är det inte lätt att hänga med i svängningarna. För alla som är lika gamla som jag känns dagens tema igen, även om det var länge sedan någon talade om ozonskiktet. Idag talas det om koldioxid och klimatförändringar, hållbarhet och vegetarianism, sopsortering och plastskatt. När jag växte upp handlade allt om ozonskiktet. Vi skulle alla dö i hudcancer eftersom det moderna samhället tog död på ozonskiktet med freonerna som bland annat användes som köldmedium i frysar.

Här kommer en uppdatering på engelska om du vill veta vad som händer med ozonlagret. 2019 var i alla fall det naturliga hålet mindre än någonsin. Är inte det något att fira, så säg?

Continue Reading

Skogens skatter.

Makens kompis O bor här på ön ett tag. Maken och han jobbar tillsammans med ett projekt, men dessutom är han gullig och hjälper till i trädgården. O gillar att gå långpromenader. Då menar jag inte timslånga sådana, även om de säkert också uppskattas. Han kan vara ute och gå en halv dag och är enormt duktig på naturens gåvor.

I söndags drog O med maken på en prommis av den vanligare sorten. När de kom hem hade de en tröja full med fina Karl Johan-svampar med sig! Naturligtvis var det O som hade hittat dem. Han har utvecklat ett vandringsöga som upptäcker minsta hasselnöt. ”Sveriges skogar är ett fantastiskt skafferi! Hur kan svenskar lämna dessa mängder med bär och svampar till sitt öde?!” Eh, jag står som ett fån. Inte ens när jag aktivt söker svamp hittar jag någon.

Bättre blev det när de kom hem. ”Visste du att vi har en massa stolt fjällskivling här i trädgården?” Maken var lika förvånad som jag. Nej, det visste jag inte. Det stod ett gäng perfekta exemplar en liten bit från huset och jag plockade gladeligen med dem in.

Jag tycker det är svårt med svamp. Hur ska man veta att man inte stoppar i sig något galet, som polackerna som sprang omkring nakna på en camping härom året? Soppar brukar vara säkra. Man kan förväxla Karl Johan med gallsopp, men sätter man tungan till den senare smakar det så bittert att man förstår att den inte passar i någon smarrig höstgryta.

Nu har vi tio 200 g-påsar förvällda Karl Johan-tärningar till framtida bruk i frysen. De stolta fjällskivlingarna tärnade jag och stekte länge i smör, salt och peppar, innan jag blandade ner dem i basmatiris som piffats med schalottenlök, svampbuljong och lite svart lyxris. Den ”risotton” gick inte av för hackor. Svampens Rolls Royce visade sig kunna fylla sina skor.

Det sägs att mer svamp är på ingång. Vi får väl se. Skulle det vara så ska jag ta mig an den med glädje. Kanske vågar jag mig på att torka en omgång?

Continue Reading

Grattis på födelsedagen!

Vår älskade dotter kom till världen påhejad av kraften i de fem kvinnor som var med i rummet den där morgonen på 90-talet. Maken hade redan flyttat till Filladellfisa, som storebror sa, så det föll på min mamma och min moster att följa med till BB som doulas. Vi hade hela tiden vetat att om allt gick som det ska kommer jag att antingen behöva föda själv eller ha med mig någon annan än maken. För mig var alternativet solklart. Kunde inte maken vara där fick ingen annan heller vara där. Ju närmare förlossningsdagen vi kom, desto mer lockande kändes min mosters erbjudande att hoppa in som födelsecoach. Min förlossningsrädda mamma ändrade sig helt plötsligt och sa att hon också ville vara där och att hon kunde gå ut om det blev för jobbigt. Det slutade med att de båda blev till ett helt fantastiskt stöd. Trots att slutskedet blev kaotiskt av olika anledningar var det överlag riktigt bra. Min barnmorska sa att hon aldrig hade varit med om något liknande och att hon aldrig skulle glömma kvinnokraften i förlossningssalen.

Fotograf: Karin Vivar

E har varit stilsäker ända sedan hon kunde börja klä på sig själv. När hon tittar i fotoalbum undrar hon varför vi lät henne klä sig så tokigt. Jag hävdar att det är just detta som gjort henne till en av de mest stilsäkra människor jag känner. Hon kan se snygg ut i en skitig målartröja. Att innan två års ålder veta att glasögon och hårband kan lyfta vilken outfit som helst måste väl vara en superkraft?!

Det är roligt med stora barn som inte längre är barn, utan härliga och fantastiska vuxna. Det är också lite tråkigt att inte kunna vara en del av deras liv på samma sätt. Balansen är hårfin. Jag vill ju att de ska klara sig själva! Vissa saker är ändå svåra att släppa. Som födelsedagsfirande och frukost på sängen till exempel. Svärsonen och jag konspirerade och fixade så att allt blev rätt i morse. Födelsedagsbricka fixade han, jag ordnade födelsedagsduk och flagga och skickade i hemlighet i förväg.

Den välbroderade rosduken plockade jag upp på loppis förra året med tanke på att en dag omvandla den till just detta ändamål. Nu var jag lite seg, förstås. När dottern för några veckor sedan ringde och önskade en födelsedagsduk sa jag ”nja, deeeet hinner jag nog tyvärr inte fixa med så kort varsel”, men det var ju bara ljug. Jag hittade ett matchande typsnitt i korsstygn och räknade mitten hit och mitten dit, och så det där med att bokstäver och ord skulle separeras med lagom stora mellanrum. Resultaten blev fint tycker jag och tipsar vidare om att inte låta alla vackra handarbeten rinna genom fingrarna som förspilld kvinnokraft! (Brickan på fotot är vår egen, vid det här laget rätt misshandlade sådana.) Grattis igen till vår älskling! Du är bäst.

Continue Reading