Höstglöd.

Jag vet att jag kan bli lite tjatig om hösten, men visst är det vackert?! Idag skiner solen från en blå himmel, det är 9 grader varmt och det har slutat blåsa så hiskeligt. Underbart, helt enkelt. Dottern och jag ska göra en höstkrans, jag har en spännande bok att läsa och en smarrig frukt- och nötlimpa som jag säkert kan äta både till frukost, lunch och middag. Mer än så behöver jag inte för att njuta av livet.

Trädgårdslandet fortsätter erbjuda mat. Tomat, chili, aubergine (fast det finns inte många blad kvar på plantorna då bladmögel invaderade miniväxthuset), mangold, rödbetor, purjolök, jordärtskockor, fänkål. Mums! Själva trädgården är fortfarande ”hela havet stormar” och jag ser inte att det kommer att förändras innan nästa år. Det gör ingenting. Allt i sin tid!

För övrigt kan jag säga att julen närmar sig. Vi har en liten secondhandbutik några hundra meter härifrån. Vi var förbi och kollade vad som erbjöds nu när julen kommit dit också. Jag hittade många söta grejer, men höll mig lite i skinnet. Den vackra mässingsljusstaken tillverkades av Carl Hedberg i Näshult 1945. Jag ska rengöra den lite, men annars är den i jättefint skick. Det lilla lusseparet föll dottern för. Jag har rengjort dem och slagit in hennes första 20-årspresent, hehe. Paret är märkt med AS och efter lite detektivarbete tror jag att keramikern Arne Säfström står för dem. Småtomtarna är nostalgi för mig. Jag har redan en och blev så glad då jag hittade dem. De är kanske nyproduktion, det vet jag inte, men de är jättesöta.

Apropå jul har mammas novemberkaktus börjat slå ut idag och den ljuvligaste av mina sparade amaryllislökar står i full blom. Jag kan inte låta bli att pilla på de djupröda, sammetslena kronbladen och tycker det är okej att den blommar lite fel i tiden. Jag hade sparat fyra amaryllislökar, men två har helt enkelt torkat bort. Den fjärde står i kruka och har börjat leverera blad. Det blir kanske inte någon blomma för den i år, löken känns lite klen. Men jag ger inte upp!

Continue Reading

Stockholm, Stockholm, stad i världen…

Ibland saknar jag Stockholm. Inte stressen i kollektivtrafiken, inte de tomma blickarna, inte allt det svarta och inte känslan av ensamhet i myllret. Jag saknar själva stan, arkitekturen, konserter och ”kulturlivet”. Med tanke på vad coronaviruset ställt till med är det därmed mycket som jag kan lägga åt sidan. Det finns helt enkelt inte att tillgå ens om man bor i Stockholm.

Någon gång släpper väl de där restriktionerna och jag får gå på Kulla-Gulla, luciatåg och annat som fyller min själ med ljus.

Hur som helst njöt jag av en stan-dag med de här pinglorna i måndags. Nagelfix, shopping, lunch i Hötorgshallen och årets första julinspiration. Japp. Till och med jag tycker att halva oktober är lite tidigt för jul, men det har blivit lika ”illa” här som i USA. Jultorget på Åhléns City är i alla fall trevligt att besöka om du har vägarna förbi.

De här två visar hur deras relation ser ut i verkligheten. Storasyster och lillasyster. Ska det alltid vara så här? Hehe.

Äldsta dottern hade blivit tipsad om Tokyo Diners goda sushi, så vi gick dit. Så fina uppläggningar och riktigt gott var det också. Jag uppskattade att bitarna var lite mindre. Jag gillar att äta maki, men ofta får man liksom stuva in bitarna i munnen på ett mindre graciöst sätt eftersom de är lite för stora. Dessa var dock perfekta!

Mat ska avnjutas, avsmakas, intas. Jag kan tycka att dagens alla matbilder blir lite för mycket, men dessa visar jag för att tipsa dig som befinner dig i Stockholm ibland och gillar sushi. Hoppas att du tar till detta så att du, om du är sugen och befinner dig nära Hötorgshallen en dag, kan plocka fram informationen ur minnet.

Continue Reading

Vinstlyx hos Frida Selkirk och Emma.

Jag tävlar inte särskilt ofta längre, men då jag hittade en möjlighet att få två nagelbehandlingar hos Frida Selkirk kunde jag inte låta bli. Jag hade tänkt mig att dottern och jag skulle få fina naglar i tid till hennes bröllop och tydligen var min motivering precis vad som behövdes för en vinst. Ja, och så kom Corona i vägen och bråkade, så E fick fixa sina egna naglar och mina var lika vårkrafsiga som vanligt då bröllopet gick av stapeln.

I samband med att vi åkte upp till Stockholm i helgen passade vi på att lösa in vinsten. Efter en mysig frukost på Vetekatten strosade vi upp till Mäster Samuelsgatan och steg in i en nagelsalong passande den fina världen. Det var så mysigt att bli riktigt ompysslad! Frida tog hand om mig och Emma fixade Elinas naglar.

Frida Selkirk har varit aktiv i skönhetsbranschen sedan 1991. Hon fick jobba med alla möjliga slags skönhetsbehandlingar ända tills stockholmsdamerna blev mer nagelintresserade runt år 2005. Numera fixar hon naglar som ofta hamnar på röda mattor och i fina salonger. Ja, och så dotterns och mina. Här ser du Es förlängda naglar med en riktig touch av glamour…

… och mina lite mer vardagsglammiga med guldskimmer. De ska hålla sig fina i några veckor och vad som händer sedan får vi väl se. Den riktiga skitiga naglar-säsongen är över och jag brukar gilla att måla naglarna lite då och då under hösten och vintern. Jag gissar att jag inte kommer att besöka Frida Selkirk särskilt ofta i framtiden med tanke på kostnaden, men jag kan varmt rekommendera en av hennes behandlingar om du ska skämma bort dig själv riktigt mycket någon gång.

Continue Reading

Fira kungligt!

Min kära mormor hävdade alltid att jag var ”kunglig”. Jag fick aldrig någon förklaring till vari det kungliga låg, men benämningen förpliktigar. När maken föreslog att vi skulle samlas hela familjen på Prins Eugens Waldemarsudde blev jag jätteglad! Jag hade inte varit där sedan 1993 och ingen annan hade varit där alls, så det blev en riktig fullträff. Trots att regnet hängde i luften blev det ett jättefint besök.

Här har du alla våra fina ”barn”! Jag blir så glad av att hänga med dem.

Pussgurkorna.

Ingenjören inspekterar.

Trädet i trädet.

Jag kom inte ihåg att drottning Margareta var så trädgårdsintresserad. Kanske var det mitt eget ointresse för trädgårdar då jag var 23 som gjorde att Waldemarsuddes trädgård hamnat i glömska. Buketterna inne på slottet bestod dessutom alla av egna blommor. Vilka buketter, sedan!

Vårt besök föranleddes av John Bauer-utställningen, men hela övervåningen bjöd på en stor Lena Cronqvist-utställning. Vi började där och jag sörjde över mental ohälsa i allmänhet och Lenas personliga livsöde i synnerhet. Vilken tung och mörk konst! Jag hade haft svårt att hänga psykoser och elchocker på väggarna. Cronqvists skulpturer däremot älskar jag!

Det kanske inte förvånar någon att detta verk blev min favorit.

Sedan var det dags för John Bauer. Han producerade mer skönhet under sitt 36-åriga liv än de flesta 100-åringar lyckas åstadkomma. Varje tavla fick mig att förundras över detaljrikedom och precision. Magiskt! Jag rekommenderar verkligen denna utställning, Trollbunden. (Inte bara John Bauer, men främst.) Du har gott om tid på dig då den håller på tills den 24/1 2021. Lena Cronqvist-utställningen stänger dock 25/10.

Elisabeth Henrikssons glas- och tennkonstverk talade verkligen till mig. Is, vinter, trollkonst, Narnia.

Favoritfotot som ”bara blev”. Efter promenaden i trädgården började det regna så mycket att det inte kändes okej med picknick utomhus, så vi satte oss i bilen och bullade upp. Så mysigt ändå! Dagar som denna gör mig så glad under lång tid.

Continue Reading

Jahaja.

Jag berättade att det varit mycket strul med bloggen den senaste tiden. Jag har fått märkliga meddelanden och blivit ”attackerad” med påstötningar från USA. (”Någon” har försökt göra intrång i bloggen.) Igår upptäckte vi att någon hade tagit sig in i makens server som bloggen ligger på. Teknikens under är bra så länge det inte rör sig om sådant här. Jag gillar inte att någon är och rotar i mitt, vare sig det rör sig om mina lådor eller min blogg… Nu behöver jag lägga tillbaka bilderna från den senaste veckan eftersom servern behövde rensas lite. Jag återkommer!

Continue Reading

Varde ljus.

Det är den tiden på året igen. Hemma hos oss går det åt en ansenlig mängd ljus eftersom jag tycker det är mysigt med det mjuka, fladdrande skenet. Med tanke på mina gamla ögon behöver jag även skaffa en riktigt bra läslampa till vardagsrummet, så jag håller ögonen öppna. Läslampan i allrummet på övervåningen hittade jag på Pingstkyrkans loppis för 75 kronor. Den är perfekt just där den står och jag kryper ofta upp i det gröna kuddhörnet för att läsa.

Tillbaka till ljusen. Den här veckan har Rusta 25% rabatt på sina stearinljus, så det passar bra att fylla på förråden! Deras värmeljus är också av stearin, vilket ur miljösynpunkt sägs vara ett bättre alternativ. Med paraffin får man ta hänsyn till att man eldar fossila bränslen, lyser man upp med stearin rör det sig ofta om slakteriavfall. Miljömedvetna veganer får kanske vända sig till bivax, men då får de ta hänsyn till att sotet som alstras leder till mängder som står att jämföra med passiv rökning. De får kanske gå genom livet oupplysta, helt enkelt.

Det finns naturligtvis alternativ. Vegetabiliskt vax är något som vissa moderna lyxmärken använder sig av, men då finns också problemet med sotpartiklar och den där passiva rökningen.

Min värmeljusfavorit har alltid varit IKEA:s Glimma i de höga kopparna (brinntid 6 h). Jag måste påtala att det är just de höga kopparna det gäller, för de lägre (brinntid 4 h) är hopplösa. Urdåliga, lika dåliga som liknande av andra producenter. Glimma har jämt vunnit alla bäst-i-test. I dagens miljömedvetna Sverige vet jag inte om det skulle vara möjligt då de innehåller både paraffin och vegetabiliskt vax. Problem brukar dock leda till lösningar och jag är säker på att så kommer att ske också med denna fråga!

Detta ämne leder osökt in på en undersökning som jag hade möjlighet att vara med i. Umeå Universitet skickade ut en undersökning gällande ”miljö- och klimatfrågor” till 5000 svenskar. Jag var en av de lyckliga som fick äran. Det tog sin lilla tid att tugga sig igenom alla frågor och efteråt stod jag lite förbryllad. Skulle inte undersökningen handla om miljö och klimat? De flesta frågor handlade nämligen inte alls om det, utan om vad jag tycker om invandring, vilken syn jag har på ekonomi, vilket ansvar samhället har att ta hand om sina små, hur jag röstar, OM jag röstade sist jag hade chansen, hur min bakgrund ser ut och lite annat smått och gott. Jag förstår att det kan vara intressant att ta reda på min bakgrund för att förstå mitt förhållningssätt till omvärlden, men jag fick också väldigt skumma vibbar av dessa frågor. Följande fråga kom mot slutet och då började jag skratta högt! Jag skickade den vidare till familjen och bad dem uttala sig om var de skulle placera sig. Själv kände jag för att trycka i en tia med ett ”Jag är bäst!” à la mina småkusiner i Växjö. Det ska bli intressant att följa hur svaret på dessa frågor hanteras och vad universitetet tänker använda resultatet till. Min känsla efter att ha gått igenom frågorna är att de ansvariga varken tänder paraffin- eller stearinljus hemma, och det är allt jag har att säga om det.

Continue Reading