Vyer från stan.

Några av fördelarna med att bo i Karlskrona äro:

  1. själva stan är vacker från många olika håll och kanter
  2. närhet till ett centrum
  3. variation gällande promenadmöjligheter
  4. syrran finns tillgänglig som promenadkompis

Igår kväll hade regnet upphört, folk kändes liksom glada och solnedgången var så där illbedåriskt vacker (fast det naturligtvis inte gick att fånga med mobilkameran).

Svägerskan och svågern kom med ägg och hängde med svärfar en stund medan jag mötte upp syrran. Så mysigt att gå och prata, det är en umgängesform som jag verkligen uppskattar.

Karlskrona jobbar hårt för att behålla sin status som världsarvsstad, men jag tycker nog att somliga byggen är riktigt gräsliga och sätter rättigheten till detta utnämnande i gungning. Den högra bilden togs på Pottholmen. Passagen är ljuvlig, de nya huskroppar som omger den är riktigt fula. Jag förstår att det inte är helt lätt att hålla budgeten nere utan att ge avkall på allt som ska uppfyllas, men… De är fortfarande fula.

Något som inte är fult är utsikten från promenaden längs Borgmästarekajen. Eller jag vet inte om denna del fortfarande heter så. Det är sträckan mellan Pottholmen och Pantarholmen iallafall, och vacker är den. Särskilt utsikten över Långö, den plats där jag bodde under mina första år.

Till vänster i bild ser du ”34:an”. Detta är den enda ursprungliga byggnad som blev kvar när det nya kvarteret Pottholmen skulle byggas. 34:an var manslogementet i ”Borgen”, Karlskronas fattighus. Det område där samhällets mest utsatta bodde bjuder numera på exklusiva lägenheter och ett ”World Trade Center”. Jaja, undrar just vad karlskroniterna som bodde här runt förra sekelskiftet skulle tycka om hur det har blivit… Här kan du läsa mer om Pottholmen. Mycket intressant information. Med det har jag delat dagens historielektion och nutiden pockar på uppmärksamhet.

Continue Reading

Flyttat hemifrån.

Under några veckor kommer jag att bo inne i Karlskrona hos mina svärföräldrar. Svärmor är ute på äventyr och jag kommer att bo hos svärfar under tiden. Maken blir kvar hemma hos fjäderfäna, men vi kommer naturligtvis att träffas ändå. Innan jag blev skjutsad in till stan fixade jag till ljusgrenen och plockade fram vår fulsöta Halloweenuggla. När jag flyttar hem igen är vi nämligen bara några dagar från Halloween och sedan får inte spökena vara med längre. Men visst är de lite söta? Förra året fick jag två nya gullisar av lillastesyster, riktigt spökiga spetssystrar. Säga vad man vill om Halloween (jag säger mest att det inte är min favorithögtid), men amerikanerna vet hur man håller sina hem och trädgårdar levande genom att dekorera efter vilken tid på året det är! Detta har jag verkligen tagit med mig.

Jag tycker alltid om vårt svarta IKEA-skafferi i köket, men under oktober passar det ännu lite bättre in. Trendenser-Frida har bidragit med mycket lärdom gällande inredning, även om hennes stil är långt från min egen (eller min långt från hennes). Att alltid bjuda in lite svart i rummet är en sådan grej. Det gör resten av inredningen mer levande. Ja, om man nu är intresserad av vad det egentligen är som händer runt hur man har det i sitt hem. Vilka färger man omger sig med, om det är stökigt eller ej, hur stora möblerna är, vilken stil de har, huruvida man har målade väggar eller tapeter, om textilier finns representerade eller ej, om man har gröna växter eller inte, om man är gardinperson eller om det är jalusier som gäller, vad som får stå framme, vad som betyder något, hur man grupperar saker, vilken typ av belysning som gäller och hur många olika ljuskällor som finns, om möblerna först och främst ska vara bekväma eller ”snygga”, om det är viktigt vem som har tillverkat vad, om stilen är enhetlig eller om man är mer ”eklektisk” av sig… Ojojoj, heminredning är en skog av möjligheter som många lägger otroligt mycket av sin vakna tid på. Själv behöver jag ha det ordningsamt och hemtrevligt hemma, men jag förstår att alla inte alls ser på mitt ultimata som ens ett alternativ för dem. Nu är det iallafall höst och Halloween hemma hos oss, även om jag inte kommer att vara där så ofta de närmaste veckorna. Rätt ska vara rätt!

Continue Reading

Monica eller Monaco?

Från och med igår innehar jag Monacos medianålder år 2020, 55 jordsnurr. Det fanns då lika många yngre invånare som äldre i detta lilla pluttrike. Monaco ligger etta på världens medianålderstopplista. Längst ner på samma lista håller Niger bottenpositionen. Att läsa att medianåldern är 15 år känns både chockerande och märkligt. Så blir det i ett land där det föds ca sju barn per mamma (vår familj med sju barn ansågs vara så märklig att vi var med i tidningen flera gånger, i Niger hade det inte varit något att lyfta ögonbrynen för), medan man inte kan vänta sig att bli äldre än 61 år gammal. Olika falla ödets lotter. I en allt mer sekulariserad västvärld där guden heter Money Money Money, vägen till upphöjelse är självutveckling och den största synden är att föröka sig har Niger ingen plats. Även där håller dock ålderskurvan på att omforma sig från en upp- och nerförsbacke till en cylinder (fråga inte, det bara är så).

Jag funderar rätt ofta över ”den teoretiserade världen” och hur den gör att människor förlorar greppet om verkligheten, försöker inrätta sitt verkliga liv i något som finns beskrivet i en bok, i en rapport, i ett spikat lagförslag och sällan funkar i vardagen. ”Teoretiserad värld” är inget begrepp som finns någon annanstans än i mitt huvud och på denna blogg, men den existerar lika fullt. Den värld där den tänkande varelsen människan beräknar eller känner hur saker och ting hänger ihop och hur då också resten av alla medmänniskor helst borde leva sina liv för att det ska funka har varit, och är, olika i alla tidsperioder och kulturer. Filosofi, vetenskap, politik, religion… Det finns många olika vägar att gå. Men när människor från olika teoretiska platser ska mötas på vägen blir det ofta bråk om vem som har rätt till att bestämma hur den ska skötas, vem som får gå på den och på vilket sätt man ska ta sig fram. Särskilt idag då individen på många platser kopplats bort från gruppen. Nej, inte är det lätt det här.

I helgen har jag upplevt det verkliga livet, så som det är för en 55-årig kvinna på Sturkö, med den familjekultur jag kommer ifrån, med de sammanhang jag tillhör, med de traditioner jag lever med utanför teoretiska modeller. ”Idag när det är min födelsedag får jag göra precis vad jag vill, eller hur?!” ”Vad är det? Blogga?” (Makens kommentar.) ”Nej.” ”Städa?” Hahahahahaha! Roligt att höra hur den person som står mig närmast ser på mig ändå. Men till makens försvar ska sägas att han faktiskt har delvis rätt. Jag gillar att blogga och att fixa och dona ingår i hans syn på städa. Han vet hur glad det gör mig att gå omkring och plocka både inne och ute i trädgården. Jag har blivit firad i flera dagar. Paket och blomsterbud, kära familjemedlemmar i dagarna två och uppvaktning med blommor och presenter så jag nästan skämdes. Men bara nästan. Tårta är ju gott och det finns inte mycket jag gillar bättre än att ha människorna jag älskar runt omkring mig. Ja, det skulle kanske vara att städa… Och nu går jag ut i världen med ännu en etta knuten till mina livsår, glad, nöjd och tacksam för att leva.

Continue Reading

Vi städar tillsammans med naturen.

Är det fler än vi som har haft ett fasligt stök ute inatt? Oj, vinet i trädkronorna har gnisslat i öronen. Går vi ut i trädgården hörs bruset från Östersjön fastän sidan ut mot öppet hav ligger 1,5 km härifrån. Enligt SMHI når vi inte ens stormbyar eftersom de värsta vindpustarna ”bara” ligger på 23 m/s enligt uppgift. Jaja, det blåser iallafall rejält och tallen har i vanlig ordning släppt lite skräp som den förväntar sig att vi sedan ska ta hand om. För att inte tala om lagret med barr (fast det mesta av dem hade redan fallit).

Hur som helst, det passade med en rejäl storstädning såhär precis i början på oktober. Hösten är storstädningarnas tid i naturen. Detsamma ägnar jag mig åt. Jag gillar att ägna de sista dagarna på ett levnadsår till reflektion, städning i miljö och sinne och att bana väg för nya upplevelser under året som ligger framför mig. Såpskurning av trappan (åh, vad gott det luktar), tom tvättkorg i tvättrummet, dammsugna och fiberdukstorkade golv och så nytt trävax på bänkskivorna i köket.

I städningen ingick också att uträtta ärenden på skrivbordet. Jag skickade bl a tillbaka en tom ask till amazon.se eftersom de inte gör en returbetalning om de inte först fått den felade produkten tillbaka. Trots googling kunde jag inte komma förbi AI-kundtjänsten, så då fick det bli så. En tom ask fick gå tillbaka till var-den-nu-hamnar. Ja, om du undrar så var problemet att vi inte fick någon lampa, utan kartongen var tom. Så kan det bli.

Höstljuset, alltså. Jaja, jag vet att jag tjatar, det bjuder jag på.

Före och efter Amy (ovädrets namn)-bilder från trädgården. Det blåser fortfarande rejält och vi har blivit lovade en massa regn i eftermiddag. Det är bra, då rensas hönsbajsarna bort och brunnarna fylls på. Nu blir det inget bloggande på ett par dagar. Jag ska fylla på själ, efterrättsmage och tacksamhetsdagbok. Och skriva ut protokollet från Vägföreningens möte som stirrat mig i ansiktet i en vecka nu… Med det vill jag önska dig en fin helg.

Continue Reading

Snart är det jul igen?

För många år sedan introducerade min svåger ett julklappskoncept som funkar jättebra för oss. Vi leker numera alltid ”julklappsleken” då storfamiljen samlas för att fira jul i juli under syskonveckan, men också då vi firar jul med makens familj. Istället för att köpa julklappar till alla (överväldigande eftersom vi är så många) fixar vi tre julklappar som tillsammans har kostat 100 eller 200 kronor. Naturligtvis går det bra att fixa alla julisar på ICA Maxi, men second hand är också okej. Har man dålig fantasi får man använda sig av pengar, men man kan också skapa något. Humor är uppmuntrat, men tanken är också att ge sådant som man själv hade kunnat uppskatta. Ingen ska känna sig exkluderad eller tycka att julklapparna är en börda. Har man svårt att hantera besvikelser och tanken på att man kan bli helt utan presenter när leken är klar uppmanas man att inte vara med. (Nästan alla brukar dock vara mycket generösa och både ge bort och byta med varandra när allt är klart.)

Vi ger fortfarande egna julklappar till barn och barnbarn, men inget extravagant. Det känns bra att fundera över varför vi ger julklappar och hur den känslan bäst kan plockas fram. Min syster myntade häromåret ett uttryck till sin dotter som jag verkligen fastnat för: ”du har inte skrivit en kravlista, utan en önskelista”. Eftersom jag själv minns glädjen i att sitta och ringa in drömmiga grejer i leksakskatalogen så kan jag inte riktigt släppa ”önskningar”, men samtidigt ligger det något underbart i att veta att någon har valt något speciellt till en själv. Det är en övning att ta emot gåvor med tacksamhet, oavsett vad man får. Den detaljen har inte ens många vuxna lärt sig.

Varför skriver jag om julklappar den tredje oktober? Jag var på Pingstkyrkans second hand igår. Där hade de dukat upp ett helt bord med julgrejer och hängt upp julstjärnor. Detsamma gäller flera andra butiker jag har besökt de senaste veckorna, så uppenbarligen har upptakten börjat! Eftersom jag är en riktig jul-junkie har jag ingenting emot det, men jag vill göra det på mitt sätt. Mitt sätt innebar tydligen att jag köpte ett gäng julklappar som jag blev MYCKET nöjd med. Jag betalade 424 kronor och räknade bort en liten vas för 40 kronor till vårt tittskåps tomma fack. Resten av grejerna hade kostat 1450 kronor till nypris enligt mina uträkningar. ”Ojojoj, vad mycket pengar du har tjänat”, skojade maken. Han vet att jag sannolikt aldrig hade köpt grejerna till de priserna. MEN, det är fantastiskt att tänka att jag kan omvandla någons oönskade prylar, flera i nyskick, till gåvor som jag hoppas kan bli mycket uppskattade. Jag är nöjd. (Flera av mottagarna läser i bloggen, så tyvärr kan jag inte visa vad jag hittade.)

Continue Reading

Stjärnhimlarnas stjärnhimmel.

De senaste kvällarna och nätterna har bjudit på helt fantastiska skådespel här ute på Sturkö. En och annan lampa har naturligtvis ljusförorenat mörkret, men det har ändå varit njutbart. Att vi befinner oss i Vintergatan och ändå kan se den sträcka sig över himlen är något av det största jag kan tänka på. Det gör mig pirrig och full av förundran! I mig bor en liten astronom som vill veta mer, mer, mer. Inte vill jag fara ut i rymden med en raket! Nej, jag håller mig hellre här på jorden. Däremot hade jag velat komma till en plats där det är lättare att med stjärnkikare få universum närmare.

Följande har vi att se fram emot:

  • 6 oktober, håll koll på solnedgången för en nära passage mellan Saturnus och en oval måne. Klockan 2.46 kommer de att passera varandra i Fiskarnas stjärnbild bara 2,52° från varandra. (Alltså, vem kan räkna ut detta?!)
  • 7 oktober är det dags för fullmåne. Se upp, du som har svårt att sova dessa nätter! Ut och njut av månljuset istället.
  • 8 oktober bjuder Drakoniderna på meteorregn. Nu kan man räkna med ca en meteor per timme, så inte blir det en sådan där storm som detta meteorregn ibland ger upphov till. Men ändå.
  • Nästa natt är det dags för Södra Tauriderna. 0,6 meteorer per timme, tja, det är ju inget att hänga upp sin önskelista på precis! Eller ska man tänka precis tvärtom? Lyckas man fånga dessa ovanliga ”stjärnfall” är det kanske större chans att få sin önskan uppfylld?
  • 14 oktober är det halvmånen och Jupiter som passerar varandra väldigt nära. Vänta till kl. 0.17 för att se dem så nära varandra som möjligt.
  • 29 oktober har man en kvart på sig att fånga Merkurius. Denna planet blir synlig vid solnedgången precis ovanför den västra horisonten och går ner en kvart senare igen.
  • 5 november kan du med en riktigt bra kamera räkna med magiska månuppgångsbilder! Då är det dags för Supermåne! Månen ser då 14% större ut än en ”vanlig” måne, alltså inte en synvilla.

Blir du inte liiite spänd inför höstens stjärnhimmel? Kanske är det dags att lära dig namnen på de stjärnbilder som syns på vår plats på jorden? Eller veta när det är en planet som dyker upp på ett oväntat ställe? Själv blir jag iallafall väldigt glad av detta och njuter av att vara på en plats där det finns möjlighet att förundras både här och där.

Ps: Uppenbarligen är bilderna bara tagna av en skruttig mobilkamera, men förhoppningsvis kan du blunda och känna hur det egentligen såg ut.

Continue Reading

Höstutflykt i shorts och sandaler.

Igår eftermiddag hängde jag med våra vänners lilla 1,5-åring. Vi har träffats många gånger och lekt lite med mamma eller pappa närvarande som trygghet, men den här gången var det bara hon och jag. Det gick alldeles utmärkt. Lillan var en kul lekkamrat då vi tog en långrunda i deras vackra omgivningar. Sjö, utegym, lekplats och skog – kan ett barn växa upp bättre?

Jag har ju övat lekar på lilla Titti som är ett halvår äldre än gårdagens lekkompis och de verkar uppskatta ungefär samma slags aktiviteter. Gunga, klättra, springa, hoppa, dansa och äta. Jag fick ett rejält träningspass helt enkelt. Toppen! Och jag tjatar IGEN om hur skönt det är att slippa ha ont i foten och begränsas av detta. Det lär dock ta ett tag innan jag har återhämtat min förlorade kondis och smidighet… Tacksam för att det både finns ork och lust att ta tag i det.

Träningsmoment igår? Lunka, bära, hoppa, putta, smidighetsträning (upp och ner från golvet) och promenad med barnvagn. Att jag erkänner att jag idag har träningsvärk på baksidan av låren säger väl allt… Det finns mycket att ta igen.

Continue Reading

”Don’t just put it down, put it away.”

”Lägg inte bara ner det, lägg undan det.” Eller ”släpp inte bara ner den där du går och står, utan lägg den på rätt plats på en gång”. Jaja, den sista översättningen tog jag mig lite friheter med, men andemeningen i uttrycket betyder precis detta. Jag tycker det är så, så bra!

Vad är det som gör att någon upplevs som slarvig? Oftast är det att man släpper saker och ting precis där man uppehåller sig, att man lägger bort något ”så länge”, att man lever enligt devisen ”jag gör det sen”, men att ”sen” aldrig uppstår naturligt, eller kanske att man helt enkelt inte bryr sig eller har förmåga att uppskatta ordning och reda. Människor som är allmänt disträ kan också upplevas som slarviga. Om man istället för att underhålla sitt hem genom vanliga veckostädningar (och kanske en lite större städning en gång i kvartalet eller liknande) ofta behöver göra rejäla storstädningar för att få undan allt kan det finnas anledning att fundera över varför det blir så.

För många år sedan fick jag lära mig att det bästa sättet för goda god ordning-förutsättningar är att på en gång utse en specifik plats för allt som kommer innanför dörrarna på ens hem. När jag kommer hem ser det ut ungefär såhär för mig:

  • ställer av skorna så de inte står mitt framför ytterdörren, ev ställer upp på skohyllan
  • häng upp bilnycklarna i nyckelskåpet om jag kommit hem med bilen
  • häng upp handväskan på dess krok
  • packa upp mat/ställ körväskan på dess plats etc
  • beställningar som har hämtats öppnas på en gång och kartongerna ställs i verandan på angiven plats (skraj för silverfisk eftersom vi fått det med en Traderaleverans en gång), det som låg i lådan får sin plats om det ska ”bo” på nedervåningen, ska det upp ställs det på nedersta trappsteget

Jag tycker det är jättejobbigt att ha projekt igång i köket som tar flera dagar i anspråk, men får acceptera att det ser lite stökigt ut medan projektet pågår. Det står dock aldrig disk kvar på diskbänken när jag går och lägger mig, blir stressad av att börja dagen med skitig disk i fejset det första jag ser. Nu när jag alltid har en stickning igång får den bo i en påse vid sidan om soffan om jag inte sitter och stickar, fast sanningen är att den ibland blir liggande på soffan om jag räknar med att sätta mig igen om en liten stund. Maken är lite mer slarvig av sig, men har insett att mitt system med att ha grejer ”där de bor” innebär att man sparar MYCKET tid på att slippa leta.

En plats där det får vara lite uppställt här hemma är syrummet. Det är en plats som man måste gå till, aldrig passerar på väg någon annanstans. Jag upplever att det är bra att ha någon sådan plats, någonstans där det får vara lite stökigt. Bara det inte tar över och blir en dump! Som tur är kan det aldrig bli så här eftersom syrummet behövs som gästrum ganska ofta.

Vi är bara två personer i vårt hushåll numera och då är det klart att det är lättare att hålla ordning än då vi hade tre barn hemma, men grundtankarna funkar alltid. Att vara perfektionist och inte kunna eller låta andra leva utan att hela tiden anpassa sig till att inget får vara stökigt blir bara ohälsosamt. Då tänker jag ändå att det är helt okej att lära barn att ställa undan efter sig då man lekt med något, men också att man erbjuder en plats där de kan få vara kreativa i en process som kanske tar mer än tio minuter eller två timmar. Det finns inte utrymme för alla att ha det så, så då föreslår jag en vaxduk eller en rullåda som kan dras in och ut under en soffa t ex. De flesta har väldigt mycket plats att leva på och alldeles för många prylar, så detta är verkligen ett i-landsproblem.

Continue Reading

Dags för snickeriet.

Årsordet ALIGN och den eviga upprensningen har jag berättat om flera gånger. Igår tänkte jag ”hur mycket kan man städa egentligen”, men insåg att svaret var ”oändligt mycket”. Jag blir aldrig klar, men det blir ingen annan heller. Det finns alltid någon veckostädning som kan göras, eller något skåp som kan rensas ut, eller en lada som kan transformeras. Och varje gång jag gör något tar det tid från något annat. Det är det som är att prioritera. Jag vet, jag förstår om jag upplevs som tjatig. Detta är bara något jag uppehåller mig mycket om i mina tankar just nu. Vad jag ägnar tid åt, hur jag ger mig själv utrymme, varför jag fattar de beslut om prioriteringar som jag gör. Vad kan jag göra bättre? Och vilket slags bättre vill jag göra? Finns det något jag vill göra sämre rentav? Ständigt tickar Patricia Tudor-Sandahls ord om den tredje åldern runt i huvudet. Jag fyller min tid med sådant som jag vill och behöver, men nog finns det utrymme för både förändring, förbättring och acceptans för att somligt är som det är.

Att säga ja till något innebär att säga nej till något annat.

någon klok person

Eftersom jag inte hade några inplanerade samtal igår hade jag en annan plan för dagen. Den här gången var det dags att städa upp i makens snickeri, flytta bi-grejerna till en bättre plats och städa upp i fjäderfänas provisoriska hönshus som de har flyttat ifrån. Vi hade dagen till ära årets första riktiga höstdag och jag fick ta på mig en kofta trots att jag jobbade hårt. (Det har också varit bara 6° inatt, så temperatursänkningen var plötslig och ganska stor.) ”Snickeriet” håller på att bli snickeriet utan citationstecken. Detta var ett av utrymmena i ladan som var i sämst skick från början, den plats där hästarna hade stått. Jag hade redan städat upp inför att vi skulle ställa våra flyttkartonger och möbler där ”så länge”. Nu finns inga sådana platser kvar! Allt har i princip fått den plats vi hade tänkt oss innan storstädningen drog igång. På bilden här ovan kan du se en av de tre boxväggarna som ska bort. Kofot nästa! Planen är även att snickeriet så småningom ska isoleras så att det går att vara där året runt utan att frysa ihjäl. Asbestplattorna har antagligen satts upp någon gång för att väggen inte skulle förstöras av hästarnas exkrementer, men de ska också bort. Eller bygger man bara in dem, möjligtvis?

Ibland tröttnar jag på att allt fix tar så lång tid. Jag hörde på radion om några influencers (okända för mig) som hade vunnit flera miljoner och i den stunden önskade jag mig mer pengar. Inte för märkesväskors eller designmöblers skull, utan för att köpa tjänster, bygga en Attefallare till gäster, bygga om i ladan. Det som är drömmar och som kanske får fortsätta vara det. Det är okej att vara lite avis ibland, bara det inte förgiftar ens sinne. Jag vet nämligen inte många känslor som påverkar mig så negativt som just avundsjuka. Därför är jag verkligen tacksam över att detta inte är något som drabbar mig särskilt ofta. Jag känner mig vanligtvis otroligt rik, bara inte på pengar. Att göra en svamp- och ostpaj med egna ägg och vännernas stolt fjällskivling till lunch en vanlig vardag t ex, istället för att äta en matlåda i lärarrummet, det är något som får mig att känna mig tillfreds, glad och nöjd med livsval i just denna stund.

Min dator är väldigt trött. Den orkar knappt jobba efter den senaste uppdateringen, så jag är glad så länge jag kan skriva inlägg och ladda upp mobilbilder via telefonen.

Continue Reading

Provisoriskt hönshus.

Fjäderfäna stängdes in i sitt nya hem i lördags kväll och släpptes ut i morse för att vänja sig vid tanken på att de hade flyttat. Jag skulle vilja påstå att flytten var framgångsrik, för de ville inte gå ut när jag kom med mat och vatten. Båda damerna hade dessutom värpt varsitt ägg.

Jag har hela tiden pratat om detta som dasset, men idag insåg jag att här kunde ju ingen ha suttit och det finns en gjuten golvplatta. Jaja, jag är väl bara seg. Det var naturligtvis något slags redskapsbod. Nu är det iallafall ett hönshus och så ska det vara till nästa år. Jag är glad att alla verkar nöjda.

Continue Reading