Fredagsmys.

4_4

En har hemmakontor och den andra har hemskola. De fick nylagad ärtsoppa (crème ninon) till lunch och lövkrattning i efterrätt. Ja, det ligger en massa gamla löv kvar från i höstas och de verkar inte direkt tillföra något till gräsmattans välbefinnande, så jag låter tonåringarna jobba.

4_6

Ser det inte ut som att den lite högre tulpanen till höger står och kramar sina kompisar i glasvasen? Jag älskar verkligen tulpaner. De gör livet lite bättre helt enkelt bara genom att vara sig själva.

4_5

Dagens datum är alltså den fjärde mars. Balkongdörren står öppen och det känns ungefär som en vanlig eftermiddag på Sturkö i juni. What can I say? Det finns för- och nackdelar med allt. Utahs tidiga vårar med perfekt temperatur är en av de stora fördelarna med att bo här.

4_3

Det har varit färgkaos på hyllan ovanför pianot sedan efter jul, men i går hade det blivit så här helt plötsligt. Jag älskar det gula papperet från You Do.

4_2

Dottern äter mjölkfritt för att försöka bli av med alla sina hudproblem. Minsann om det inte verkar som att det hjälper… Hon lider lite av de stora ingreppen i maten, men de här chocolate chip-kakorna blev fantastiskt goda också utan smör. Tro det den som vill!

4_1

Drottning Silvia i sin glans dagar, Vocal Point-biljetterna till kvällens konsert och ett roligt vykort från svärmor till maken. Det är kul med anslagstavlor. Med denna lilla mobilfotokavalkad önskar jag dig en fin helg på alla sätt och vis. Peace!

Ps: Vi har Ben & Jerry’s-glass och Häagen Dazs-sorbet i frysen. Dessa paket stirrar på mig. Genom en stängd frysdörr! Hur är det möjligt? Vad ska jag göra?

Continue Reading

Oscars igen.

Sådär, ja. Nu ägnade jag 25 minuter åt att läsa igenom ”proffsens” åsikter om Oscarskläderna. Vad kan jag säga? Jag och äldsta dottern hade kunnat lämna minst lika bra recensioner. Vill du höra? (Ps: Jag brukar inte använda andras fotografier, men det tänker jag göra idag. Tack internet.) För övrigt har jag inte så mycket bra att säga, så om du vill slippa läsa negativa kommentarer som bara handlar om något så ytligt som kläder värda tio tusentals kronor så rekommenderar jag att du slutar läsa här.

29_1

Jennifer Lawrence… Tja, när man har en fantastisk kropp, Dior som klänningsmakare och proffsstylist kan jag tycka synd om Miss Lawrence som fick en klänning som var så illa sydd till hennes byst.

Charlize Theron hade på sig en röd Dior som prisas mest överallt. Själv fick jag känslan av att ha ett gäng svenska tonårskillar ropandes ”visa pa**arna, visa pa**arna” precis i närheten.

Kate Winslet? Alltså, en fantastiskt vacker kvinna i sina bästa år med en illasittande klänning i konstigt material och ett par glasögon a la Clark Kent och högstadiehår? Tja, jag hänger kanske inte med i modesvängarna.

Daisy Ridley är så söt, så söt och fick en klänning som hade alla rätt utom en jättekonstig chiffongvolang mitt över magen.

Rooney Mara. Hennes klänning var ruskigt vacker, men så hade de trollat dit ett fyrkantigt hål mitt över magen. Varför? Och vem hade fixat hennes hår?

Cate Blanchett såg ut att ha lånat Lilla Sjöjungfruns balklänning. Jag säger inte mer än så.

Rachel McAdams klänning blev prisad av många och jag håller med om att färgen var fantastisk. Sedan slutade det fantastiska i mina ögon, mest för att klänningen var helt skrynklig över magen. Vem använder ett sådant tyg till en Oscarsklänning? (Rätt svar: August Getty Atelier)

Svenska Alicia Vikander då? Söt som en fluffmaräng med en ljusgul ballongkjolsklänning med glittrigt kromosommönster. Lite Disney-Belle.

Continue Reading

Spelkväll.

Vi gillar att spela spel. Helst sällskapsspel. I Sverige hade vi ett Wii Sports som satte fart på fläsket och att sjunga karaoke och spela fuskgitarr var också roligt. Barnen spelade ofta Super Smash Bros. Här har vi inga spelkonsoler, så vi får förlita oss på hederliga gamla bräd- och kortspel. Yatzy, schack och vanliga kortlekar används näst intill dagligen. Bananagrams är min favorit, Apples to Apples är populärt och vårt nyaste spel Set är en riktigt rolig hjärnbråkare! Har du några spel att rekommendera?

25_3

Continue Reading

Om att välja pest eller kolera.

När omvärlden bleknar pga viktigare saker, som ens föräldrars ohälsa, eller ens barns välmående, eller stora praktiska ställningstaganden, eller en deadline, eller en nära väns skilsmässa, eller bara livet, då orkar åtminstone inte jag engagera mig särskilt helhjärtat i politiska åtaganden. Trots det fortsätter saker hända. Små barn i Brasilien föds med microcephaly efter att deras mödrar drabbats av zika, kriget i Syrien fortsätter, IS och al-Shabab fortsätter döda på sina håll, fler gränser stängs i Europa, Apple pressas av FBI att skapa ett hackerprogram till sina egna telefoner, Pernilla Andersson presenteras som fiskare på Grammisgalan och blir fly förbenad och Hollywoodeliten gör sig redo för Oscarsgala…

Lyckligtvis slipper jag rösta här i USA i år. Valrapportering sker dagligen och jag hör till min förfäran att the Donald vinner för Republicans i Caucus efter Caucus, de politiska möten och förval som ska hjälpa till att få fram de slutgiltiga presidentkandidaterna. Utah är traditionellt urrepublikansk mark, men här verkar väldigt många vara Bernie Sanders-anhängare som det ser ut nu. Socialismen gör sitt återtåg, liksom. Hej och hå. Får man en ny demokratisk president? Hillary är ju en Clinton och det verkar som att hon både får och missar röster på grund av det, precis som att Jeb Bush har haft svårt att få folk att se honom istället för hans politiskt (ö)kända släktingar. Innan the Iowa Caucus drog igång, och med den hela presidentvalet egentligen, tror jag att de flesta tog för givet att Hillary Clinton skulle stå som ny president efter den 8 november. Idag är det kanske inte riktigt så. Milda makaroner. Hur ska det bli?

Continue Reading

Academy Awards coming up!

Jag brukade varje år envisas med att stiga upp mitt i natten och titta en stund på Oscarsgalan innan jag blev för trött och somnade igen då vi bodde i Sverige och hur det nu är har jag bara tittat på ett par i realtid under de sammanlagt snart sju år vi har bott i USA.

Oscarsgalan är spännande. Det uppkommer alltid någon typ av drama pga personliga relationer, politik eller klädsel, och alltid är det någon stackare som går hem och är lite ledsen. Leonardo DiCaprio har till exempel varit nominerad till en Oscar fem gånger inklusive årets nominering för The Revenant. Jag har faktiskt sett filmen och kan konstatera att jag såg den för att maken ville gå, jag valde att följa med för att den bygger på en sann historia och jag blev, trots att den var osedvanligt våldsam, imponerad av DiCaprios insats. Av årets nominerade manliga huvudrollsinnehavare har jag bara sett Leonardo DiCaprio och Matt Damon och jag tycker att båda utförde sina arbetsuppgifter med den äran. Tur att jag inte sitter i juryn.

Det mest intressanta brukar annars vara filmstjärnornas klädsel. Mest de kvinnligas, för att vara ärlig. Här får du några av mina favoritklädslar på några av familjens skådisfavoriter.

23_3

Mellandotterns favvo, den klassiskt vackra Audrey Hepburn.

23_1

En av mina favoriter i en härligt tidstypisk klädsel, Barbra Streisand.

23_2

Makens favorit Jennifer Lawrence i en drömskapelse av Christian Dior.

23_4

Jag vet inte ens vad Michelle Williams har spelat i, men det här är en av mina favoritklänningar någonsin i de här sammanhangen, särskilt tillsammans med det röda läppstiftet och hennes färger. Lite Taylor Swift sådär.

På söndag är vi i alla fall två som tänker bänka oss framför teven för att avnjuta lite Hollywoodglamour. Jag har sett ovanligt få filmer det senaste året, så jag har inga bra tips på vinnare att komma med. May the best (wo)man win!

Continue Reading

Tänka sig.

Idag fick vi reda på att en av småkillarna jag satt barnvakt åt i Palo Alto då vi bodde i USA första omgången, Sterling Hancock, ska spela fotboll i Stockaryd i Småland från mars till oktober i år! Jag hade inte ens vetat var Stockaryd låg om inte en av mina goda vänner från lärarhögskolan bodde där då vi läste till lärare. Förra året spelade Sterling i Sävsjö FF, så jag antar att han gillar Småland så mycket att han tyckte det var värt att flytta tillbaka en omgång till. Tänk ändå så liten världen är…

Jag gillar att fotografera. Sterlings föräldrar gav mig min första manuella Nikon. Jag tackar dem både för att de gav mig möjlighet att utveckla mitt intresse för fotografi och för att de var (och är) sådana där människor som gör att man orkar hålla hoppet för mänskligheten uppe trots allt elände som händer varje dag och stund.

Dagens present blir en av låtarna jag lyssnade mest till under året i Kalifornien. Varsågod. Counting Crows Mr Jones.

Continue Reading

Nu behöver vi vara starka!

19_1

Find a place inside where there’s joy and the joy will burn out the pain. Joseph Campbell

Ibland tar styrkan slut. Man orkar inte hålla masken, man orkar inte kämpa, man orkar inte bry sig, man orkar inte göra om och göra rätt, man orkar inte vara den som ska vara det sammanhållande kittet, man orkar inte träna eller laga nyttig mat, man orkar inte le, man orkar inte lyfta någon annan, man orkar inte tro, man orkar inte hoppas, man orkar inte med någon annan och man orkar ännu mindre med sig själv. Ibland är det dock livsnödvändigt att hitta tillbaka till orken man förlorat på vägen. Då kan det vara bra att följa Joseph Campbells förslag att hitta ett ställe inom sig där glädjen finns för att låta den vinna över smärtan, vare sig den är fysisk, mental eller själslig.

Vi människor klarar så mycket mer än vi tror. Ibland är det på sin plats att påminna sig själv och andra om det.

19_2

Yngsta dottern gör ”the crow”, en yogaposition som jag faller ihop (i skrattattacker) i en hög på golvet av när jag provar. S är fysiskt långt starkare och segare än jag, men jag är tjockare och klokare, så kanske kan jag bemästra denna position jag också en vacker dag! Tränar man blir man nämligen starkare. Det gäller inom många områden. Peace.

Continue Reading

Tisdag.

16_3

Har du lagat gumbo någon gång? Inte? Nej, att laga mat i fyra timmar innan man får hugga smaklökarna i något fantastiskt kräver vissa förberedelser. Yngsta dottern, vår Disneyfantast, har velat testa gumbo sedan hon såg Prinsessan och Grodan första gången. Jag berättade om vårt misslyckade försök att äta gumbo på restaurang i lördags. I söndags åkte sagda dotter och maken skidor uppe i Alta och hade bestämt sig för ett nytt försök till gumbo på vägen hem. Lika lång väntetid på restaurangen… Måndag? President’s Day, skollov! Jag och S letade upp alla konstiga ingredienser i mataffären och maken och hon ägnade hela eftermiddagen åt avancerad matlagning. Var det värt det? Sonen är vegetarian och åt ingenting och storasyster uppskattar inte direkt ”southern hearty cooking”, så nu finns det gumbo för oss andra tre för många dagar. Fantastiskt gott. Mums!

16_10

Julstjärnan vägrar att ge upp. Den har börjat få lite fransiga kanter, något som tyder på att plantan får i sig för mycket salt. Jag kan bara inte slänga den i soporna, så den får stå där nedanför Lena Linderholms Provencetavla och låtsas som att julen varar än till påska, utan någon fasta emellan.

16_4

Tjejerna fick varsitt armband av sina kyrkgruppsledare i Alla Hjärtans-present. De är så fina, men dessvärre funkar inte riktigt låskroken. Vi får väl se om vi kan fixa till någon ingenjörsmässig lösning på problemet.

16_7

Katten Gustaf var min crush på 80-talet. Jag blir fortfarande alldeles varm i hjärtat då jag ser honom, denna läskigt själviska och elaka tjockis. Jag kanske borde läsa fler tecknade serier?

16_8

Tidig vårsol på gitarr. Kan det bli vackrare? Jo, det är klart att det kan det, men i just denna stund kändes det inte så.

16_9

Fyra dagar under isen, feber och huvudvärk sätter sina spår. Jag klagar inte, men jag tänker i alla fall gå och lägga mig och sova nu.

Continue Reading