Tipstorsdag vecka 1.

Nytt år, nya tips. Jag funderade en stund på vad jag ville tipsa om idag och kom fram till att jag vill börja året genom att vara snäll.

Under en period i slutet på förra året fick jag höra från flera olika håll om vilken snäll människa jag är. Jag hade inte gjort något särskilt mer än att faktiskt visa familjemedlemmar och vänner att jag bryr mig om dem och vill deras bästa, men på något sätt gjorde jag det kanske med mer tryck än vanligt… Jag tänkte i mitt stilla sinne att jag med åren har odlat min snälla sida – inte den mesiga – men att det nog finns många som tycker jag är både alltför rättfram, för gåpåig och kanske rent av hänsynslös. För några år sedan blev jag till exempel jätteledsen över att höra att en person hade uttryckt att jag minsann tyckte att jag var förmer än andra och såg ner på andra människor. I samband med det fick jag övertyga mig själv om att sådana kommentarer kommer av okunskap och att det är helt meningslöst att ödsla negativ energi på ord som är helt osanna! Synd att personen i fråga hade fått den uppfattningen, men det var lika fullt osant.

Med detta sagt tänkte jag ge tips på saker du kan göra för att vara snäll mot någon utan att det kostar mycket mer än tid.

1. om du har tid kvar på parkeringsbiljetten, lägg tillbaka den i facket på parkeringsautomaten så någon annan slipper betala
2. lyssna på önskningar som andra uttrycker och kom ihåg dem (ett par personer i min närhet är riktiga experter på detta)
3. om du tänker på en person, låt henne eller honom veta det genom ett vykort, ett fb-meddelande eller ett mejl
4. laga någons favoriträtt en helt vanlig vardag
5. köp två om du hittar ett riktigt fynd och dela med dig till någon som kan behöva lite extra uppmuntran
6. är det något du själv inte har något emot att göra medan någon andra ”hatar” att göra det så gör det så den andre slipper
7. kramas mer
8. uttryck uppskattning för det andra gör för dig
9. le mot personer du möter
10. var trevlig mot personer i kassan var-du-nu-handlar (det här är jag expert på – mina barn tycker alltid att jag har sådan tur med kassapersonal, men jag vet att det verkligen funkar att se människan bakom disken)

Nu lämnar jag över till er. Vilka tips har ni att komma med?

Continue Reading

Nu är glada julen slut, slut, slut…

… sista pusslebiten ligger på plats och våra långväga gäster har packat ihop sig och åkt söderut igen. Vi blev så förvirrade av denna ordning att vi helt glömde bort våra goda vänner som var bjudna hit på middag och så gick vi på bio i stället. Suck! Hur pinsamt är det inte att få ett samtal om att gästerna står på trappan och bankar på en låst dörr i ett tomt hus?! Nåja. Vi gör ett nytt försök på fredag. Måtte kalendern och hjärnan funka som de ska då.

Continue Reading

Kära alla.

Världen behöver mer vänlighet. Kom ihåg att livet är alldeles för kort för att slösas bort på sorg, bitterhet och elände. Ge din omgivning lite extra kärlek! Själv gör jag panna cotta till familjen och kvällens gäster och hoppas att vi alla blir lite snällare av den.

Vad kan vi göra för att hjälpa någon? Något stort eller något litet, något som kostar eller något som är gratis, något som kräver stor ansträngning eller något som bara tar en minut…

Continue Reading

God Jul, hör ni!

Fiffi skickade finaste överraskningspaketet. Vi blev så glada! Här syns inte ens allt då vi hade på oss halsband, armband och ett par torgvantar. För er som gillar vad ni ser tycker jag att ni ska gå till Fiffis butik. Där hittar ni massor av fina grejer!

Årets gran är den finaste vi haft. I den hänger alla våra jular tillsammans i en salig röra. Jag älskar verkligen att klä granen med barnen och se deras förtjusning i att höra samma historier om och om igen! Traditioner är viktiga.

Slutligen vår FB-hälsning då det inte skickades ett enda julkort från det här hushållet… Jo förresten, syskonen i Australien och Thailand fick! Ha en fin jul. Det tänker jag ha. Jag börjar med att hacka ihop en Jansson. God Jul!

Continue Reading

Tack!!!

Idag kom ett överraskningspaket i brevlådan! Ett sådant där som är tjockt och oregelbundet och spännande. Min syster hade plockat ihop ett riktigt feel-good-paket och skrivit ett instruktionsbrev om vad jag ska göra med alla sakerna. Japp! Jag ska lyda till punkt och pricka. (Fast jag kanske inte lyder då det gäller musiken… :))

Jag lägger gladpaketet till de två överraskningarna från förra veckan – en jultidning från svärmor och en spännande film från Lotta. Tänk så fint det känns att vara omgiven av omtänksamma människor…

Continue Reading

Dagens skärmsamhälle…

… har påverkat mänskligheten på sätt som kanske inte alltid kan anses vara speciellt bra. (Spelberoende barn ska jag skriva ett inlägg om nästa vecka.) Något som jag däremot är fantastiskt tacksam över är de riktiga vänner jag lärt känna genom scrapforum och i bloggvärlden. Jo, för så är det. Jag har ett rysligt stort kontaktnät med ”vanliga” släktingar, vänner och bekanta, men så finns det också några cyberbekantskaper som faktiskt har blivit mina vänner på riktigt. Några av dem träffar jag då och då och några andra har jag kanske inte träffat än, men de känns likafullt viktiga i mitt lilla liv.

En finfin människa jag hade lyckan att snubbla över är Lotta. Idag bjuder hon på en fantastisk bildkavalkad som jag blev så glad av att jag bestämde mig för att skicka er vidare till hennes inlägg.

Continue Reading

Tipstorsdag vecka 43.

Dagens tips är rätt enkelt. Se till att bjuda hem folk. Allt måste inte vara perfekt! Det berikar livet att träffa vänner, bekanta och rätt okända. Mat måste ändå lagas och så mycket mer jobb är det inte att göra dubbel sats. Och som maken säger. Det är väl ändå bättre att dammsuga då gästerna drällt färdigt och har gått hem?

Bilderna är från en fest som nu inte var speciellt spontan. Den var planerad in i minsta detalj av äldsta dottern. Martha Stewart, har du någon arvtagerska? Annars kan jag tala om att du har en kandidat här.

Födelsedagsfirande med oktobertema. Vilket? (Inte svårt att gissa, va?)

Värdinnan i färd med att instruera den vilda flocken. Hon är en given pedagog.

Efter att ha googlat runt hittade E några ätbara attribut till festen. Kyrkogårdstårta var mitt eget namn, men inspirationen till den fick jag från flera liknande tårtor på diverse amerikanska matlagnings- och pysselsidor.

Jag vet inte vad som hände med marängsmeten, men det gick inte att få till toppiga maränger den här dagen trots att jag varit så noga med att bara få med äggvitan. Nåja. Allt kan inte alltid lyckas.

Continue Reading

Ljust och Fräscht möter Fiffi.

Jag berättade om den roliga kvällen med Ljust och Fräscht för Fiffi. Som den kreativa människa hon är kom hon naturligtvis på hur vi skulle styla om våra omoderna HEM-bokstäver till ett ord med lite mindre att leva upp till. Känner ni er inte lite ”Meh!!!” ibland? Jag gör sannerligen det. Nu får det här stå kvar ett tag så vi kan gå omkring och fnissa för oss själva då vi rör oss runt kök och matbord…

Continue Reading

Uttrans konstrunda.

För många år sedan jobbade jag som lärare i Uttrans skola. Härom veckan blev jag lite nostalgisk och sökte upp skolan på nätet. (Jag hade tänkt ta med mig barnen dit för att visa mina gamla jaktmarker.) Jag tänkte på en gammal kollega och vän som jag tyvärr förlorade kontakten med några år efter att jag hade flyttat från Tumba. Jag upptäckte i min sökning att skolan har flyttats närmare ”moderskolan” Broängsskolan och att de gamla lokalerna har blivit jourbostäder. Inte kunde jag hitta den gamla kollegan heller. (Hennes namn är högst alldagligt och vanligt förekommande bland kvinnor i hennes ålder.) Med denna nya, eller brist på, information släppte lusten att åka ner till Tumba. Detta ändrades hastigt då jag läste lokaltidningen Mitt i Huddinge idag. Där hittade jag nämligen en annons om Uttrans konstrunda och både min gamla kollega och hennes man stod  omnämnda i annonsen! Slump? Knappast. På lördag är det jag som tar mig tid att åka en bit för att njuta av vacker konst och en omgivning som en gång i tiden var mitt livsrum. Tänk, så spännande livet är ibland i all sin vardaglighet!

Continue Reading

Regnar det hos dig?

De senaste dagarna har mycket här hemma handlat om regn. Maken är i Kvikkjokk och har i flera dagar hoppats på att regnet ska lätta så han och hans kompis kan ta sig med helikopter till startpunkten för vandringen de har planerat under lång tid. Eventuellt får de avbryta sitt projekt och nöja sig med att ha haft möjligheten att diskutera viktiga frågor dag och natt i många timmar.

Själv var jag bjuden på kräftskiva i går och var glad över att J och R hade lagt så mycket tid på att spänna presenningar över altanen. Temperaturen var nämligen rätt behaglig, så att himlen öppnade sig gjorde ingenting. Sällskapet var mycket trevligt och när jag kom hem mitt i natten var mitt huvud fullt av tankar som spretade åt olika håll. Barnuppfostran. Tonåringar. Musik. Självförverkligande. Utbildning. Yrkesval. Ekonomi. Festivaler. Vänskap. Höst. Matlagning. Hälsa. Kärlek. Andlighet. Viktiga saker, helt enkelt! Det var roligt att träffa allt från helt nya bekantskaper till nära vänner. Bra mix!

Någon som jag hoppas slipper regn just nu är min fina lillasyster. Hon har jobbat så hårt under gymnasiet för att kunna komma in på psykologutbilningen och fick för ett par veckor reda på att hon har lyckats! Just nu vilar hon upp sig på en varmare ort efter att ha jobbat järnet hela sommaren.

Kreativitet i en sötare form. Jag har för första gången gjort plommonmarmelad. Mixa urkärnade plommon och koka dem med halva mängden syltsocker i fem minuter så får du en slät, lättsockrad sylt/marmelad. Fantastiskt tillbehör till god hårdost. Eftersom jag äter så lite socker nu för tiden räcker det med en väldigt liten klick för att jag ska känna mig nöjd. Jag trodde aldrig att jag skulle klara av en sockeravvänjning, men det gjorde jag!

Vilket babblande jag bjöd på idag! Ingen ordning och reda… Nu ska jag sätta mig och göra kort, vilket det ruskiga vädret inbjuder till. Vem behöver ha dåligt samvete över att trädgården är eftersatt då det ändå inte går att jobba i den lervälling som uppstått under denna regnattack? Inte jag i alla fall. Ha en fin helg, vänner!

Ps: Jag hatar särskrivning. Jag upptäckte just att jag har sär skrivit min handgjorda plommonmarmeladslapp. Hm. För långt sommarlov? Ska springa ner till kylen och fixa det på en gång.

Continue Reading