Tack Herr Jørgen Nielsen!

3_3

3_4

I går när jag var med yngsta dottern på ridning tänkte jag pausa från ridinstruktionerna för att ta mig en titt på parken som ligger mitt över gatan. Vi har bott i Orem i mer än 1,5 år och dottern har tagit ridlektioner sedan ett år tillbaka. Hur jag har kunnat missa Nielsen’s Grove Park är mig ett mysterium, men det är okej. Nu vet jag i alla fall var vi kan hitta en rolig lekpark till småkusinerna som kommer om några veckor!

Historien om Nielsen’s Grove Park hittar du här.

3_1

S fortsätter utvecklas i en rasande fart då det gäller ridningen. Hennes lektioner ser väldigt annorlunda ut idag än för bara ett halvår sedan. Det är synnerligen intressant att få följa med på denna resa.

3_2

Ps: I går låg det tre ägg i fågelboet, helt enligt beräkningarna. Det är så spännande!

Continue Reading

Naturens under.

I går hade vi våra grannar på middag. De bor precis mitt över och eftersom de hade hört att vi har ett fågelbo i lagom glutt-höjd ville de gärna ta en titt på det. Jag följde med dem ut då de skulle gå hem för att visa underverket. Till min förvåning hade boet fått ett nytt tillägg, nämligen detta otroligt vackra ägg. Vi har ju inte sett vilka fåglar som har jobbat med att boa in sig, men efter äggtipset så är det klart. Det är red robins som är våra grannar! Tja, så svårt var det inte att räkna ut detta, för vi har flera stycken sådana som hänger här i trädgården tillsammans med våra ankor och hönor. De verkar respektera varandra och delar syskonligt på mask och annat smarrigt.

2_1

Om allt går som det ska kommer det på måndag att ligga fyra stycken ägg i detta bo. Vi fortsätter följa utvecklingen med spänning…

Komplettering fredag eftermiddag:

2_3

Continue Reading

Dagens promenadhus.

Under mina och Cs promenader upptäcker jag ofta saker som jag inte lagt märke till förut. Ibland är det en väg som ligger lite dold, andra gånger är det en vacker trädgård. Idag lade jag märke till två grannhus som onekligen drog blickarna till sig. Arkitekterna som ritade måste ha haft lite roligt när de fick uppdragen att skissa på dessa!

28_6

Först lilla slottet med koppartak, valv och cab. Jag undrar hur trädgården på baksidan ser ut…

28_7

Grannhuset ser ut att vara inspirerat av Europeisk Historisk Arkitektur det också, men på ett betydligt blygsammare sätt. Murgrönan ser välskött ut, men växter och husfasader hör aldrig samman. Blyglasfönstret kommer inte till sin rättvisa här, men det är verkligen fint!

Vilket hus hade du valt? Jag är lite enklare av mig, så mitt val hade nog blivit murgrönan. Förresten, huset snett över gatan från oss är till salu. Jag vet inte riktigt vad ägarna vill ha ut, men förra året låg det ute för $1 895 000. Våra grannar som äger det säljer också sitt permanenta boende, ett helrenoverat lyxhus med biorum och verkligen säker smak som ligger tre hus från oss. Här har du det. Liiiite dyrt, men du kanske har vad som krävs?

Continue Reading

Hemskola, kemilektion.

Ja, ibland är det väldigt roligt med kemi, men oftast tycker S det är krångligt och mycket att komma ihåg. Idag fick hon dock göra ett experiment som hon verkligen gillade. Förresten gillade jag det lika mycket, liksom maken och storebror.

28_2

Ta en Ivory-tvål eller annan fast tvål med mycket invispad luft i. Ta bort skyddsplasten (Duh!), lägg tvålen på en tallrik och stoppa in i mikrovågsugn i två minuter. Håll koll bara så experimentet inte tar över mikron! Du kanske behöver avbryta innan hela tiden har gått.

28_3

Eh?! Hur kunde det här hända? Det som blir kvar ser ut som glass, luktar tvål och känns som tvål. Vänta, det är ju tvål och det går jättebra att ta en bit och tvätta sig med… Vad är det som har hänt? Svara i kommentarsfältet här nedan.

28_5

28_1

Continue Reading

En ovanligt vanlig lördag.

26_3

Poe i all sin prakt. Hon visar sitt snyggaste jag också efter en hel dag ute i regnet till skillnad från vissa andra. (Jag kan inte låta bli att låta fjäderfäna vara med lite då och då. De är så hemtrevliga och söta!)

I går fick vi ett par oväntade svenska vänner på besök med tio minuters förvarning (tur att jag hade köpt ett bautarevben till middagen), i eftermiddags trillade en annan förbi bara-så-där och för någon timme sedan kom åter en familj för att tala om att de kommer på middag i morgon kväll. Det är precis som det ska vara! I kväll tar vi semester och åker till min mammas kusin och spelar spel och äter ”goodies”. Vi har alltid trevligt tillsammans med C och G och jag är så tacksam över att vi har dem här!

Träden börjar bli mer gröna än vackert rosavita. De här vinteräpplena är de sista som blommar tror jag. Det ska komma snö i morgon så vi laddar med vinterjackor och ett glatt humör. Hoppas att du mår bra och att din helg är precis så fantastisk som helger ska vara.

26_1

Continue Reading

Bonderapport.

Min kusin kallar sig för radhusbonde. Jag vet inte vad det gör mig till. Kanske husbonde? Jag har inte mycket att göra då det gäller just bonderiet. Jag hjälper till att sjasa bort fåglarna från grönsakslandet, men snart behöver jag inte göra det heller då maken håller på att sätta upp ett staket. Mest njuter jag av att äta smaskiga ägg och att titta på hur söta de är, både hönorna och ankorna. Jag slipper ju till och med städa ut deras burar.

Sedan några dagar tillbaka har de släppt i vatten i bäcken igen. Där håller nu ankorna till hela dagarna. Jag förstår dem. Det ska bli spännande att se hur de interagerar med vildänderna när de dyker upp. Kanske de bjuder in till foder uppe vid hönsgården?

För övrigt har inte någon av ankorna börjat ruva än till vår förtret. Det hade varit trevligt med små söta ankungar! Slut på rapporten.

24_4

Continue Reading

Inredningsarkitekt sökes.

Vi har något mycket spännande på gång i ett av våra äppelträd. Några hemliga fåglar bygger nämligen där! Det har gått från det här…

22_4

… till det här på bara några dagar. Några fåglar ser vi som sagt aldrig till, så det ska bli spännande att se om det blir ett riktigt inflyttat fågelbo med ägg och allt.

22_1

Continue Reading

Thanksgiving Point Tulip Festival.

Du som läser kanske vet att tulpaner är mina favoritblommor? Du vet kanske också att jag en gång fixade en tulpanrabatt med blod, svett och tårar och att sedan rådjur kom och bet av varenda knopp precis när de skulle till att slå ut? Förra året hade jag bestämt att vi skulle åka till tulpanutställningen i en av trädgårdarna inte så långt härifrån, men det blev aldrig av. I år raggade jag upp min utflyktsgranne och åkte med henne och yngsta dottern. Jag passade på att undervisa den senare lite om foto och tulpaner under tiden som vi gick omkring. En bra hemskolningsdag, helt enkelt.

Jag gissar att Holland slår allt när det gäller tulpaner på våren. Turkarna var det tydligen som hittade tulpaner någonstans i Asien, tog med dem hem och började förädlingsprocessen. Här hittar du lite andra spännande tulpanfakta.

21_4

21_1

21_5

21_6

21_7

21_12

21_8

21_13

Continue Reading

Påskafton 2014.

Det här blev en riktigt fin påskafton! Glad påsk igen, om nu ingen önskat dig det innan. S är väldigt nöjd med sin nya ridinstruktör, äggjakten slog rekord med en halvtimme – Påskharen lyckades verkligen i år, och påsktårtorna står i kylen och smakar till sig. All kärlek till dig. Saknaden är stor ibland, men det får man helt enkelt tåla.

19_9

19_8

19_7

19_6

19_4

19_11

19_5

19_1

19_3

19_10

Continue Reading

Grannsämja.

Jag har tänkt mycket idag. Jo, jag gör ju det ibland… Jag tänkte på att det hade varit trevligt att vara hemma i Sverige så här i påsktider. Jag hade gärna ätit påskmiddag hemma hos mina föräldrar på Sturkö eller tagit en cykeltur i Mörtfors. Jag hade kunnat tänka mig att skälla lite lätt på politruckerna/tjänstemännen som bestämt att vi inte får bygga ut vårt sommarställe p.g.a. strandskyddet. (Nej, vi har ingen riktig kändis i familjen. Synd där. Tydligen räcker det inte att vara citerad i ”Vita kränkta män”.) Jag skulle också tycka att en tur till Hemmakväll hade varit rätt trevlig. Det sista trots att jag är så otroligt duktig med min mathållning nu så jag inte ens smakade på dotterns muffins med chocolate chip cookie-fyllning och glasyr. När jag hade tänkt färdigt konstaterade jag också att jag trivs väldigt bra här och att hela familjen har hälsan. Så länge jag har chansen att tillbringa sommaren i Sverige är jag faktiskt ganska nöjd. Det må vara en kliché, men för mig är sommar-Sverige precis som texten lilla Ida sjunger i Idas sommarvisa. Jag hoppas att det får fortsätta så!

I kväll har jag och maken varit på diskussionskväll hos grannarna. En gång i månaden är vi fyra par som träffas för att diskutera den franska 1500-talsförfattaren Michel de Montaignes uppsatser. Personen som är ansvarig för diskussionen väljer en av Montaignes uppsatser och en modernare text som på något sätt passar med denna. I kväll handlade diskussionen om rädslor, om rationella och irrationella sådana, att vara rädd som förälder, att styras av rädsla eller kanske låta rädslan vara det som guidar en rätt. De här diskussionerna är otroligt intressanta. Vi är åtta personer med rätt starka åsikter åt olika håll och jag älskar att få tillfälle till dessa hjärngympapass.

18_2

Jag vet att jag har skrivit om det förut, men jag vill skriva det igen. Sedan vi flyttade hit har vi börjat umgås med alla möjliga och omöjliga människor. En hel del är andra familjer med barn i samma ålder som våra, men också barnfamiljer, singlar och äldre par. Paret på fotot är våra spelkompisar som bor två hus ifrån oss på andra sidan gatan. De bjuder alltid på goda efterrätter och spännande diskussioner. I går fixade vi biffar med potatismos och gräddsås med kladdkaka och grädde till efterrätt. Svenskare blir det inte, va? Möjligtvis om vi hade bjudit på spaghetti och köttfärssås. 🙂 Hur som helst ville jag bara uppmana dig att bjuda hem folk mer ofta. Bjud på linssoppa eller en macka, eller ingenting alls. Prata om allt och inget! Det är mötet med andra människor som får oss att lära känna oss själva och det är också i mötet med andra vi lär oss förstå att vi alla till syvende och sist är rätt samma-lika.

18_3

I morgon åker en vän till mig på yogaretreat till Italien. Jag tror att hon kommer att få en alldeles fantastisk upplevelse och hoppas kunna få göra något liknande i framtiden.

Nu ska den här påskharen gå och lägga sig. Jag vet precis vad hon ska lyssna på. Det blir hörlurar och Build Me Up, Break Me Down. Den långa fredagen får skakas till lite. Peace.

Continue Reading