Allsång på Skansen 2013.
Här har du årets alla allsångsartister. Jag vet inte, jag… Vilket program tror du blir bäst? Program nummer sex, kanske? Det har mest att göra med makens julskiva med ”världsgruppen” Trio me’ Bumba. Dessa gossar gör mig glad, helt enkelt. Jag undrar hur många gånger de här sjungit Man ska leva för varandra för publik?
För övrigt är det så viktigt med musik på alla sätt och vis. Jag har tjatat mycket om hur arg jag blir när t o m utbildad förskolepersonal sjunger med basröster och låter barnen sjunga med i tonarter som förstör för dem! Barn ska sjunga ljust, just där deras tonläge ligger. I min musikutbildning påtalades detta gång på gång. Konsekvenserna av att göra det bekvämt för sig som vuxen kan du läsa om i denna läsvärda artikel.
Program 1:
Zara Larsson, Passenger, Carola, Eric Ericssons kammarkör.
Program 2:
Oskar Linnros, Amanda Jenssen, Lisa Nilsson, YOHIO, Per Andersson, Kjerstin Dellert, Peter Jezewski.
Program 3:
Håkan Hellström, Louise Hoffsten, Anton Ewald, Lill Lindfors, Skansens Ukuleleorkester.
Program 4:
Miriam Bryant, Rikard Wolff, Danny Saucedo, Arvingarna.
Program 5:
Stiftelsen, Magnus Uggla, B.U.S!, Robin Stjernberg, Rolandz, Brynof & Ljung, Nic Schröder.
Program 6:
The Sounds, Kalle Moreaus, Sean Banan, Jonas Gardell, Lisa Miskovsky, Trio me’ Bumba.
Program 7:
Petter, Petra Marklund, Sofia Jannok, Lill-Babs.
Program 8:
Mando Diao, Kim Cesarion, Flying Bach, Edda Magnason.
Åh!!! Jag blir arg över samma sak! Men jag har ingen musikutbildning i ryggen — hur kan man påpeka detta som förälder utan att verka som en jobbig curlare? HAr du nåra tips?
Skriv ut artikeln och be dem använda den i sin fortbildning! 🙂
Jag håller med dig!
Samtidigt så är det inte så lätt som pedagog om man inte har något större musikintresse ”privat” eftersom förskollärarutbildningen innehåller (innehöll?) mer samhällskunskap (inriktning: riksdag, regering, politiska partier osv.) än sång/musik. Man kan ju fundera över vilka kunskaper/färdihgheter som är viktigast i pedagogrollen…
När pedagogernas kompetens inom viktiga områden grundas på eget intresse och erfarenheter från privatlivet istället för utbildning så mister förskollärarutbildningen (och pedagogrollen!) sin trovärdighet. Det är viktigt att pedagogerna i ett arbetslag kompletterar varandra men huvudfrågan vid rekrytering borde inte vara förskollärarens fritidsintressen och privatliv…
Jag sjunger ganska dåligt (oavsett tonläge) och lämnar gärna den biten till kollegor som är mer kunniga (intresserade?) än jag. Istället är jag en fena på språkutveckling, drama, färg/form, naturvetenskap och teknik. Lyckligtvis har vi olika kompetenser i vårt arbetslag men det är inte en självklarhet.
En utbildning som ger alla tillräcklig kompetens för arbetsuppgifterna borde däremot vara en självklarhet.
Otroligt väl talat, Mia! Tack. Jag gick ju grundskollärarutbildningen och valde (efter intresse, förvisso) att komplettera min ma/NO-utbildning med just musik. Själv valde jag att fördjupa mig i rytmik, vilket jag tyckte borde vara en självklarhet för en förskollärare. Det är spännande det där att man redan från de yngsta åldrarna ska få inpräntat i sig hur viktiga de akademiska ämnena är och hur oviktiga (?) andra intelligenser är.
Jag kan bara instämma med Mias ord ovan. Känner att inget behöver tilläggas där.
Och vad det gäller Allsången så lär vi få se imorgon hur det hela går. Vi lär säkert se. Om inte imorgon så iallafall någon repris. 🙂
Kram Lotta