… också här i förorten. Tänk vilket magiskt ljus vi vaknade till i morse!
Höstlovsbilder.
Jag älskar Sturkö. Jag älskar att vara där på sommaren då vädret är varmt och skönt, men hösten är inte dum den heller! Alla färgerna gör att allt ser annorlunda ut. Stjärnhimmelen blir mer markerad då höstmörkret breder ut sig. Det låter på ett annat sätt. Dassbesöken blir något kyligare, men den som uppfann frigolitsitsen ska ha en eloge. Så illa är det trots allt inte. Det allra bästa med de här besöken är att vara tillsammans med familj och vänner, men de hamnade tyvärr inte i kameran den här gången. Jag hade fullt upp med att umgås. Gott så. Mänsklig interaktion går före fotograferandet tio gånger av tio. Till dessa fotografiers försvar vill jag dock påpeka att bloggen används som ett sätt att dokumentera min verklighet och jag tror att långväga familjemedlemmar uppskattar lite svenska höstbilder. Ha en fin vecka alla!
Hemma!
Vi har haft ett härligt höstlov, men nu är vardagen nästan ikapp oss. Välkommen tillbaka in hit! Jag återkommer med lite bilder, alla i en härligt mustig färgskala från skärgården utanför Karlskrona…
Buzza Zeta parmesanost!
Älskar parmesanost. Den förhöjer smaken på så mycket mat! Kom hem till oss så får ni smaka på de ostar från Zeta jag har möjlighet att ”buzza” just nu. Mums!
Höstlov med datorpaus.
Nu har vi höstlov här hemma. Det ska jag fira med en välbehövlig, veckolång datorpaus. Det innebär att bloggen inte kommer att bli uppdaterad på ett tag.
I kväll har vi kusinträff. Jag ser fram emot många skratt och kanske till och med en och annan tår. Forsmans är rätt känslosamma, men det är något jag är väldigt tacksam för. Hoppas inte P och C tjuvtittar här i bloggen, för då får de se blomman som får följa med till värdfolket. Har ni sett något liknande?! En rosa julstjärna?! Inte är den i höstfärger heller, men jag drogs till den som en magnet och bestämde att jag tvunget måste ha den med mig från affären…
Carmen.
Min syrra fixade billiga biljetter till Carmen på Operan (100 kr på ”lyssnarplatser”, fast vi såg faktiskt mer än halva scenen). Jag har sett Carmen en gång förut och tyckte det var okej då trots att jag inte är någon stor operaälskare. Det var ju Carmen, liksom. Den här föreställningen var faktiskt (lite) trist rent scenografiskt. Fantastiska musiker! Men – hur trist är det inte med ”vardagskläder” till Carmen, Micaëla och de andra? Som sagt. Urtråkig scenografi och i princip inget skådespeleri. Det här är förvisso en film, men ger en mycket bättre känsla av hur det i mina ögon och öron ska vara. SvDs recensent är rätt snäll i sin recension tycker jag. För övrigt blev Emma Vetter min favorit. Duktig tjej!
Höst hos mig.
Min syster i Thailand frågade efter lite fler bilder, så här kommer de. I veckan som gick pratade jag med en blivande trädgårdsmästare. Jag undrade om han tar uppdrag som handlar om att gå igenom en trädgård och tala om för dess uppgivna ägare om det finns något slags hopp om att det går att göra något som förbättrar utseende och användbarhet utan att det kostar allt för mycket pengar. Vi får se om det blir något trollande av… Fast jag tycker att de här ulleternellerna gör sig fantastiskt fint mot den underbart gröna mossmattan på framsidan av huset. Och jag har ju fått ett presentkort på lövräfs, så vi behöver bara vänta på fler fallna löv innan det blir räfsa av!
Titta här. Visst är det vackert? Någon med god syn kan se att vi inte gjorde underhållsarbete på altanen i våras. Det blev inget algskrubbande och det visar sig nu efter regn och rusk… Men, men, det kommer en vår om ett halvår igen!
Jag älskar den här ”betongväggen” som en av våra grannar har. Jag tycker den blir så levande med höstfärgerna.
I fredags kväll kalasades det. 18 tjejer från äldsta dotterns klass var här, utklädda till tänderna och på ett trevligt festhumör. De fick inte intaga häxbrygd. Däremot ville jag visa vilket resultat man får om man indoktrinerar sina barn till pyssel från en tidig ålder. Antingen blir man rätt anti eller så blir man rysligt duktig. E hittade den gröna flaskan, fixade till snöret och gjorde etiketten lagom spökig och bad mig sedan skriva på den. Jag skrev och gjorde ”bläckfläckar” och vips så hade vi en ruskig häxbrygdsflaska.
Här blev färgen lite konstig, men ni ser kanske bättre hur själva etiketten ser ut.
I lördags höll jag minikurser om hur man ska äta för att må bra och få en hälsosam vikt. Det var väldigt kul, men tiden gick fort, fort. Tack alla kursdeltagare som eventuellt är här inne och kikar!
Ovanlig tipsmåndag!
Alltså, det här missade jag förra året, men i år tänker jag vara med. Dag ett har klarats av idag. Haka på ni också (ja, alla utom ni som har städerska i Thailand) så får vi det riktigt fint hemma på 20 dagar. Tjoho!
Marching for life 2011.
Wow, wow, wow!!! Vilken konsert jag var var på i går. (Reklamfilm.) Jag kan inte säga annat. Triple ’n Touch – ansvariga. Star Choir från Sydafrika. The Real Group. Måns Zelmerlöw. Sofia Karlsson. En slagverkare från Sri Lanka som var grym. 300 musikklasselever från Stockholmstrakten. En crazy publik. Snacka om drag under galoscherna! Yihaaaaa!
Som betraktare…
… känner man sig gärna utanför. Man tittar på det andra har och försöker omvandla det man ser till kod som passar in i ens eget liv. Ibland går omvandlingen smidigt, men ibland vet jag inte…
Som betraktare till min egen familj och mitt eget liv blir jag däremot mest bara glad. Vissa dagar vill jag bara glömma, medan andra gärna får stanna kvar i hjärtat under lång tid. I går var en sådan dag. Barnens skola hade Öppet Hus i lördags och gav därmed kompensationsledigt hela måndagen. Alla kunde ta sovmorgon och dra benen efter sig hela dagen. Framåt eftermiddagen kände jag att det var dags för lite frisk luft och fick faktiskt med mig hela familjen ut i spåret. Härligt! Det var sex grader ”varmt” och vi hade klätt på oss mössor och vantar. K drog några vanliga militärfloskler i rent nöjessyfte. En av dem var ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”. Det vet vi ju alla att det visst finns dåligt väder. Hemskt väder till och med! Fast det slapp vi i går, tack och lov.
Höstlöv på marken. Inte bara ett vackert utseende. Jag älskar fraset då man går i torra löv och svischar gärna genom lövhögar med fötterna då jag ser några.
Myspys.
Efter middagen var det dags för chokladprovning efter Chokladfestivalen i lördags. Uppskattat, minsann!
Grannarna hade varit förbi med en stor kasse fantastiska äpplen då vi kom hem från promenaden. Jag är inte den som är den, utan fixade ihop en äppelkaka. Den luktade farligt gott…
De visa orden fick bli ett kort till en person som jag uppskattar mycket. Älskar mina tejper…




















