06 nov

Skola och annat.

Jaha, ja. Här sitter jag med tre hemskolade/distansskolade barn. Hur gick det till? I och för sig är det ju så vi kört under den tidiga hösten, så det ska väl bli bra. Jag är ju ändå lärare. Du behöver inte bli rädd. Vi har inte låst in barnen och vi träffar andra människor. Den 2 500 elever stora skolan höll på att ta knäcken både på barn och vuxna förra veckan. Nu är det så att man kan vänja sig vid nästan vad som helst. Frågan är bara vad man måste vänja sig vid. Måste man vänja sig vid att sitta i ett klassrum med 39 elever och en lärare? Måste man vänja sig vid ett schema som innebär att man får sitta av en hel lördag om man kommer för sent (ens några minuter) tre gånger under en vecka? Tja, jag vet inte. Här får man lov att hemskola sina barn. De två äldsta är redan inskrivna på en bra high school med egen läroplan, så jag ser inga problem med inlärningen. Det ställer höga krav på mig som pedagog och extra viktigt är att ungarna kommer ut ordentligt varje dag och att de får träffa folk. Inte minst för språkets skull! Vi bor ju ändå i USA liksom… Nu vet jag att ungefär alla svenskar och en del amerikaner tycker att hemskolning är dåligt. Det tyckte jag också förut. Jag menar, jag har ju ändå gått på lärarhögskolan, och där har jag lärt mig precis vad jag ska tycka om saker och ting. Till exempel att barn mår mycket bättre av skola oavsett hur taskig miljön är. Inte sant?

Hemskolningen är inte tänkt som en permanent lösning. Vi ser var vi hamnar och skyndar långsamt, utom vad det gäller själva inlärningsbiten. Det innebär att barnen kanske får dubbelt så mycket effektiv inlärningstid än i skolan per dag. För E och G, de två stora, vet jag inte om vinsten blir märkbar, men för vår yngsta är det stor skillnad. Hon har varit det där barnet som suttit med handen i vädret halva eller hela lektioner för att få hjälp. Matten har varit jobbig ändå. Du kan ju tänka dig hur mycket matte stackaren fick ha i efterskott med den taktiken. Först ineffektiv lektion i skolan, sedan lektion med någon förälder på kvällen. Det är inte lätt det här med att veta vad som är bäst för ens barn, eller ens för en själv.

High School-dag:

Lektioner mellan 7.25 och 14.15. Småraster för att springa mellan klassrummen för att inte komma för sent, kort skollunch då man knappt hinner äta. Man träffar folk. Ibland alldeles för många. Läxor i varje ämne varannan dag. (4 ämnen dag 1, 4 ämnen dag 2, börja om från början, läxa till varje ny lektion – ofta att lämna in) Mycket trycka in fakta-inlärning.

Hemskolnings-dag:

Lektioner mellan 8 och 14.30. Långlunch med obligatorisk utevistelse för D-vitamintillförsel. Anpassad studiegång, men när man följer high school-läroplanen finns det kurser man måste läsa för att få ett high school-diplom. Man träffar sin familj dag ut och dag in, i det här fallet en mamma och tre syskon. Alla barnen har estetiska lektioner och träffar folk via olika kanaler. Obligatorisk tv-stund varje dag för att fånga upp språket. Utflykter till diverse ställen som gör en människa lite bättre – bibliotek, museum och annat. Slutprov sker på annat ställe för att man ska ha en oberoende handledare och att man kan visa att ens betyg är lika de man åstadkommit under kursens gång.

Förhoppningsvis kan vi fixa så några klasser kan tas på barnens highschool trots att de inte då går vanliga skoldagar, men min gissning med tanke på hur fyrkantiga de är med annat är att det blir svårt att få till. Vi får väl se… Nu håller vi på att fixa piano, marimba och lärare så huset kan börja klinga av annat än mitt gnidande på fiolen.

Lite Hawaii med skoltema kanske? Påskön i Polynesian Cultural Centers tappning. Till mitt högstadiearbete om denna fascinerande ö fick jag lov att klippa ut en bild från familjens uppslagsverk. Tänk vilken rikedom internet är! Vi har tillgång till så mycket mer information och kunskap än jag tror många ens i sina vildaste fantasier kunde drömma om för bara 20 år sedan. Det gäller bara att kunna ta till sig kunskapen och göra något vettigt av den. Hur kommer det sig att fler och fler går ur skolan med ofullständiga betyg? Mänskligheten borde ju bli smartare och smartare… Eller?

Skulle allt annat falla ihop och vi måste klara oss utan alla bekvämligheter så går det nog bra. Maken kan ju nästan göra upp eld på polynesiskt vis. Nästan.

Det här är så nära jag kommer att skaffa mig en tatuering. Den var ruskigt cool, men hörde inte hemma på min kropp.

Halloween 2012. Det här var godiskorgen innan de söta och de läskiga började knacka på dörren. En av tonåringarna som kom förbi valde en pumpa. Fast han frågade om han fick ta några klubbor också, och det fick han så gärna.

Ett par av pumporna har nu blivit till pumpamos. Moset ligger i kylen och väntar på att jag ska göra en kulinarisk läckerhet med det i morgon. Jag vet dessvärre inte direkt vad jag ska fixa till. Soppa kanske? Det kan nog vara gott…

10 thoughts on “Skola och annat.

  1. Så härligt och spännande att få ta del av er vardag. Tack!
    Jag håller med dig, hellre effektiv skoltid hemma än ineffektiv skoltid på skolan. En skola med stora klasser där läraren inte har tid att hjälpa eleverna ordentligt med sitt kunskapsinhämtande fyller inte längre sin funktion. Då är hemskolning ett bättre alternativ. (Det är ju ändå det men får ha på kvällarna annars, för att ta igen de ineffektiva lektionerna.) Skolan har ju också en viktig roll som social mötesplats, särskilt för ”nya” barn utan ett brett socialt nätverk. Å andra sidan hinner man inte vara särskilt social och nätverka med andra om man måste springa mellan lektioner och kasta i sig lunchen för att slippa kvarsittning… Då är olika fritidsaktiviteter en bättre mötesplats.
    Problemet med hemskolande blir väl egentligen laborationerna i de naturvetenskapliga ämnena? Hur löser ni det?

    • BYU High School som de stora barnen tar sina online-kurser ifrån har en fullgod studieplan som ger ett High School Diploma. Vi ska se om det går att ha kvar barnen inskrivna på sin High School tillsvidare. Då löser det sig med de kurser som man tänker kräver laborativa delar som vi här hemma kanske inte riktigt kan erbjuda. Å andra sidan har stora restriktioner införts då det gäller kemiundervisningen bl a de senaste åren. Det är många ”klassiska” labbar som man helt enkelt inte får ha med elever längre. Jag oroar mig således inte direkt för det. Elektronik får G kanske ha kvar på skolan – vi får se efter samtalet med skolan i morgon. 🙂

  2. Låter som ett mycket bra beslut! Måste kännas otroligt roligt att kunna få påverka barnens skolgång. Vilka hemskt stora klasser. Vad många barn som ska bli bortglömda.
    Det finns väl många som hemskolar och som man möta upp med och ha lektioner och utflykter tillsammans med om jag inte fattat det fel.

  3. Lycka till med hemskolandet! Det har jag funderat på ibland också, men jag vet inte om jag är rätt mamma för att klara av det. 😉

    Av mitt pumpakött (en del) bakade jag ett jättegott bröd. Resten vet jag inte vad jag ska göra med… På matklubben.se finns massor av recept med pumpa.

    • Jag vet inte om jag är rätt mamma och K rätt pappa (han är också i högsta grad inblandad på kvällstid), men nu ger vi det en chans. Tack för tipset om pumpabröd. Låter jättegott!

  4. Tack för att du delar med dig! Jag är ju jättenyfiken på det där med att hemskola barnen så det får du gärna fortsätta att berätta om.
    Här kommer ett recept på Pumpasoppa. Jag tror att det är från Linas matkasse.God är den iaf !

    PUMPASOPPA
    1 kg muscatpumpa
    250 gram sötpotatis
    400 gram potatis
    1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    2 msk olja
    1 1/2 msk riven ingefära
    2 grönsaks buljongtärningar
    1 dl creme fraiche
    250 gram svarta bönor
    hackad persilja
    salt och peppar

    250 gram morotsstavar
    150 gram suger snaps
    4 knäckebröd

    Skala och rensa pumpa på kärnor.
    Skala potatis och lök.
    Tärna pumpa och potatis.
    Grovhacka lök och vitlök.
    Riv ingefära.
    Bryn lök, vitlök och ingefära i olja. Slå i pumpa, potatis och sötpotatis, bryn försiktigt.
    Häll i 7 dl vatten och buljong. Koka i ca 20 minuter.

    Under tiden gör i ordning tillbehör: skala och skär morotsstavar, skölj suger snaps.
    Skölj svarta bönor.

    När 20 minuter gått, mixa soppan med mixerstav. Slå i creme fraiche, salt och peppar.
    Slutligen slå i svarta bönor och hackad persilja.
    Servera med morötter, suger snaps och knäckebröd.

    • De pumpor som är kvar får bli bröd så gör jag den här soppan i morgon! Jag har allt här hemma utom sugar snaps, men det kan vi väl plocka upp i affären i morgon. Tack, tack! Vad tycker du förresten om själva hemskolningsidén? Jag har själv varit så mycket emot det här, men nu när vi är här ser jag många fördelar, framför allt för S som har förlorat så mycket tid i skolan på att vänta och vänta… Dessutom har hon hela tiden jämfört sig med andra och gett sig själv ”dumstämpel” vilket vi gör allt vi kan för att tvätta bort!

    • Tack för uppmuntran! Det är inte lätt att stå så här med fötterna kvar i den statliga skolvärlden och den uppfostran jag fått i min utbildning och genom jobbet… Kram tillbaka!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *